لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۷

«۷۵ درصد حملات سایبری آمریکا متوجه ایران، روسیه، چین و کره»


واشینگتن پست می‌گوید ایالات متحده در سال‌های اخیر تمرکز بر روی عملیات سایبری را افزایش داده است.
واشینگتن پست می‌گوید ایالات متحده در سال‌های اخیر تمرکز بر روی عملیات سایبری را افزایش داده است.
روزنامه واشینگتن پست با استناد به «اسنادی بسیار محرمانه‌» می‌گوید اوج عملیات مخفی سایبری سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا به سال ۲۰۱۱ باز می‌گردد که هدف نزدیک به «سه‌چهارم» این عملیات کشورهایی چون «ایران، روسیه، چین و کره شمالی» بود.

این اسناد «بسیار محرمانه» به گفته واشینگتن پست از جمله اسنادی است که توسط ادوارد اسنودن، کارمند سابق و فراری آژانس اطلاعات ملی آمریکا که به روسیه پناهنده شد، در اختیار این نشریه قرار گرفته است.

به گزارش نهم شهریورماه این روزنامه آمریکایی، ایالات متحده آمریکا سال ۲۰۱۱، ۲۳۱ عملیات سایبری انجام داده است که از این تعداد، نزدیک به سه چهارم، یعنی حدود ۱۸۰ حمله سایبری، علیه کشورهایی چون «ایران، روسیه، چین و کره شمالی» و همچنین در مقابله با فعالیت‌هایی چون فعالیت‌های هسته‌ای صورت گرفته است.

در همین زمینه، این روزنامه به کرم کامپیوتری «استاکس‌نت» اشاره می‌کند که گفته می‌شود از سوی ایالات متحده و اسرائیل و با هدف تخریب سانتریفیوژهای هسته‌ای ایران، کامپیوترهای سایت هسته‌ای نطنز را هدف قرار دادند.

از این حمله به گفته واشینگتن پست اغلب با عنوان «شدیدترین نمونه استفاده از حمله سایبری» یاد می‌شود.

ویروس استاکس‌نت سال ۱۳۸۹ کامپیوترهای مرکز غنی‌سازی اورانیوم نطنز را مورد حمله قرار داد و هزار سانتریفیوژ این سایت را موقتا از کار انداخت. جزئیات مربوط به این کرم کامپیوتری، نخستین بار خردادماه سال ۱۳۹۱ از سوی روزنامه نیویورک تایمز منتشر شد.

گزارش واشینگتن پست حاکی است که ایالات متحده در سال‌های اخیر تمرکز بر روی عملیات سایبری را افزایش داده است.

به گفته این روزنامه، طبق اسنادی محرمانه، کارشناسان کامپیوتر در ایالات متحده تحت پروژه‌‌ای با نام «جینی» و با بودجه‌ای «۶۵۲ میلیون دلاری»، سالانه در هزاران کامپیوتر بدافزارهای پیچیده‌ای را به صورت پنهانی جاسازی می‌کنند. این بدافزارها که از راه دور قابل هدایت هستند قابلیت دارند داده‌های کامپیوتری را «دست‌کاری، تخریب و مختل» کنند.

واشینگتن‌ پست می‌گوید تا پایان سال جاری میلادی، در قالب پروژه «جینی»، «دست‌کم ۸۵ هزار بدافزار» در کامپیوترهایی در سراسر جهان جاسازی خواهد شد که این رقم نسبت به سال ۲۰۰۸، چهار برابر شده است.

این گزارش مشخص نکرده است که این پروژه مشخصا چه کشورهایی را هدف قرار داده است، اما توضیح می‌دهد از نظر آمریکا چین و روسیه «سهمگین‌ترین تهدیدهای سایبری» به شمار می‌روند و ایران اگرچه از لحاظ قابلیت سایبری در جایگاه سوم قرار دارد، به نظر می‌رسد انگیزه‌اش برای تلافی حمله «استاکس‌نت» بسیار قوی باشد.

به گفته واشینگتن پست، ایالات متحده تمامی عملیات سایبری خود را محرمانه انجام می‌دهد و از اعتراف به در جریان بودن چنین عملیاتی خودداری می‌کند.

آژانس امنیت ملی آمریکا (اِن‌اِس‌اِی) که بخشی از وزارت دفاع آمریکا به شمار می‌رود، می‌گوید این وزارتخانه «بهره‌جویی از شبکه‌های کامپیوتری» را در برنامه خود دارد، اما «در حوزه جاسوسی اقتصادی، از جمله جاسوسی اقتصادی سایبری، وارد نمی‌شود».
XS
SM
MD
LG