لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۴

ظریف: سفر حسن روحانی به نیویورک قطعی شده‌است


محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران.
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران.
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران روز یک‌شنبه دهم شهریور گفت که «به نظر ما سفر آقای روحانی به نیویورک قطعی شده است و ما کارهای لازم را انجام می‌دهیم.»

اشاره او به سفر احتمالی رییس جمهور ایران برای شرکت در شصت و هشتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان است که قرار است روز ۲۶ شهریور، ۱۷ سپتامبر سال جاری، آغاز شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، محمدجواد ظریف که در حاشیه جلسه هیات دولت، در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت اظهار داشت: «به ما اعلام کرده‌اند کارهای مربوط به این سفر را انجام بدهیم و اگر از نظر خودشان قطعی باشد، اعلام می‌کنند.»

پیش از این محمد خزاعی، نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل، روز ۲۶ مرداد در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا گفت که در صورت تصمیم حسن روحانی برای سفر نیویورک در شهریورماه، آقای روحانی حداقل دو سخنرانی در صحن مجمع عمومی سازمان ملل خواهد داشت.

وی افزود: «یک سخنرانی در روز نخست برگزاری مجمع عمومی و سخنرانی دوم در چارچوب ریاست جنبش غیرمتعهدها درباره خلع سلاح جهانی خواهد بود.»

درباره این سفر جزئیات بیشتری منتشر نشده و مسئولان در رسانه‌ها گفته‌اند که جزئیات آن بعداً اعلام می‌شود.

یک روز پس از مراسم تحلیف حسن روحانی که ۱۳ مردادماه برگزار شد، وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد که نماینده دبیرکل سازمان ملل متحد در این مراسم از رییس جمهوری ایران برای حضور در نشست خلع سلاح جهانی دعوت به عمل آورده است.

بر اساس این گزارش «یان کوبیش» در دیدار با محمدمهدی آخوندزاده، معاون حقوقی و بین‌المللی وزارت خارجه ایران، تاکید کرده بود که حضور آقای روحانی در این نشست و بیان نظرات و سیاست‌های او «مناسب» خواهد بود.

آقای کوبیش همچنین گفته است که به زودی دعوتنامه بان گی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد برای حسن روحانی ارسال خواهد شد.

تعامل با جهان و تلاش برای رفع تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران و هم‌چنین «مبارزه با گسترش سلاح‌های کشتار جمعی» از جمله وعده‌های آقای روحانی است که به مناسبت‌های مختلف بیان کرده است.

در صورت انجام این سفر، این اولین سفر خارجی حسن روحانی در منصب ریاست‌جمهوری خواهد بود.

محمود احمدی‌نژاد تنها رییس جمهوری اسلامی ایران است که در اولین سال ریاست جمهوری‌اش، مهرماه سال ۸۴، در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل حضور پیدا کرد.

او هم‌چنین تنها رییس جمهوری ایران است که هشت بار و در تمامی اجلاس‌های سازمان ملل شرکت کرده است.

پس از بازگشت محمود احمدی‌نژاد از نخستین سفر او به نیویورک ویدئویی از او منتشر شد که در آن وی مدعی پدیدار شدن هاله نور در اطراف خود حین سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل و مبهوت ماندن سران کشورها طی مدت سخنرانی او شد.

محمود احمدی‌نژاد پس از آن، طی دوره ریاست‌جمهوری‌اش ۱۱۷ بار دیگر، یعنی به طور متوسط هر سه هفته یک‌بار سفر خارجی داشت که به‌ویژه سفرهای او به نیویورک که در بسیاری موارد با همراهی بیش از صد نفر انجام می‌شد انتقادهای زیادی را در مجلس برانگیخت.
XS
SM
MD
LG