لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۰۸

امیر حکمتی: من در ایران به گروگان گرفته شده‌ام


امير حکمتی، تفنگدار سابق نيروی دريايی آمريکا که به اتهام جاسوسی در اوين زندانی است در نامه‌ای به جان کری، وزير خارجه آمريکا نوشته است که دستگاه‌های اطلاعاتی ايران او را برای تبليغات و مبادله با ايرانيان زندانی به اتهام‌های امنيتی، به گروگان گرفته‌اند.
به گزارش آسوشیتدپرس، خواهر آقای حکمتی صحت نامه را از دست‌خط و لحن آن تائید کرده است.
آقای حکمتی در اين نامه که روز یازدهم سپتامبر در روزنامه گاردين، چاپ لندن، منتشر شده، گفته است که اعترافات او با نگهداريش در شرايط بد زندان و دوره‌های طولانی در سلول انفرادی و تهديد گرفته شده است.
امير حکمتی ۳۰ ساله، با تابعيت ايرانی- آمريکا، دو سال است که در ايران زندانی است و ابتدا به مرگ محکوم شد، اما ديوان عالی کشور سال گذشته دستور تجديد محاکمه او را داد. با اين حال، تکليف او همچنان ناروشن است. آمريکا بارها خواستار آزادی اميرحکمتی شده و اتهام جاسوسی وی را تکذیب کرده است.
به گفته خانواده آقای حکمتی، این شهروند آمریکایی در ماه اوت سال ۲۰۱۱ در حالی که برای ديدار با مادربزرگش به ايران سفر کرده بود به جرم جاسوسی، دستگير و زندانی شد.
پیشتر، جان کری در بیانیه‌ای که روز چهارشنبه، ۶ شهریور منتشر شد از ایران خواست تا در بازگرداندن دو شهروندی که در این کشور در بازداشت هستند و شهروند دیگری که از سال ۲۰۰۷ ناپدید شده، با واشینگتن همکاری کند.
در این بیانیه آمده بود: «ایالات متحده با احترام از دولت جمهوری اسلامی ایران می‌خواهد با ما در تلاش‌هایمان برای بازگرداندن رابرت لوینسون، امیر حکمتی و سعید عابدینی، نزد خانواده‌هایشان، همکاری کند».
XS
SM
MD
LG