لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۱

واکنش‌ها به توافق آمريکا و روسيه برای کنترل تسليحات شيميايی سوريه


باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا توافق بین وزیران خارجه آمریکا و روسیه را گامی جدی و واقعی در جهت کنترل تسليحات شيميايی سوريه دانسته و گفته است، در صورت شکست دیپلماسی،‌ آمریکا آماده اقدام درباره سوریه است.

در همین زمینه، بان گی مون، دبیرکل سازمان ملل، فرانسه و بريتانيا از توافق بين وزيران امور خارجه آمريکا و روسيه در خصوص تحت کنترل قرار دادن تسليحات شيميايی سوريه استقبال کرده اند.

به گزارش رویترز، جان کری، وزير امور خارجه آمريکا و سرگئی لاوروف، وزير امور خارجه روسيه پس از سه روز مذاکره در ژنو، روز شنبه ۲۳ شهريور ماه اعلام کردند که دو کشور بر سر از بين بردن سلاح‌های شيميايی سوريه به توافق رسيده اند.

به گفته جان کری براساس اين توافق، سوريه می بايست ظرف يک هفته فهرست کاملی از تسليحات شيميايی خود ارائه دهد.

وزير امور خارجه آمريکا گفته است که طبق اين توافق، از حکومت سوريه خواسته شده است که زمینه دسترسی فوری و نامحدود بازرسان سازمان ملل متحد را به تمامی تاسيسات و انبارهای تسليحات شيميايی فراهم کند.

براساس اين توافق کليه جنگ‌افزار شيميايی سوريه می بايست تا نيمه سال ۲۰۱۴ نابود شود.

طبق ماده ششم اين توافقنامه سازمان ملل متحد امکانات تدارکاتی را در اختيار بازرسان قرار خواهد داد و همچنين سازمان ملل وظيفه رسيدگی به تخلف حکومت سوريه در زمينه اجرای این توافقنامه را برعهده خواهد داشت.

استقبال اوباما از توافق در ژنو

باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، توافق بین وزیران خارجه آمریکا و روسیه را گامی جدی و واقعی در جهت کنترل تسليحات شيميايی سوريه و در نهابت از بین بردن آنها دانسته است.

رييس جمهوری آمريکا در بيانيه ای در همين زمينه در روز شنبه گفته است: «چارچوب (اين توافق) فرصت نابودی سريع، شفاف و قابل اثبات تسليحات شيميايی سوريه را فراهم می کند و می تواند به تهديد استفاده از اين تسليحات نه تنها عليه مردم سوريه، بلکه مردم منطقه و جهان پايان دهد.»

وی تصريح کرده است که انتظار جامعه جهانی اين است که حکومت بشار اسد تعهدات خود را انجام دهد.

آقای اوباما همچنين گفته است که امريکا به همکاری خود با روسيه، فرانسه، بريتانيا، سازمان ملل متحد و ديگر کشور ها ادامه خواهد تا مظمئن شود توافق به دست آمده به صورتی قابل اثبات اجرا شود و در صورتی که حکومت بشار اسد توافق امروز را اجرا نکند با عواقب اقدامات خود مواجه خواهد شد.

رييس جمهوری آمريکا تصريح کرده است :«درصورتی که اقدامات ديپلماتيک (درقبال سوريه) شکست بخورد، ايالات متحده آماده است تا دست به اقدام بزند.»

واکنش فرانسه و بریتانیا

در همین زمینه، لوران فابيوس، وزير امور خارجه فرانسه در بيانيه ای در واکنش به اين توافق گفته است: «توافق به دست آمده در ژنو بر سر نابودی تسليحات شيميايی سوريه گام مهمی به جلو است.»

ويليام هيگ، وزير امور خارجه بريتانيا نيز از توافق آمريکا و روسيه بر سر کنترل جنگ‌افزار شيميايی سوريه استقابل کرده است.

وزير امور خارجه بريتانيا در بيانيه ای گفته است: اکنون برعهده حکومت سوريه است که اين توافقنامه را به صورت کامل اجرا کند.

بان گی مون، دبيرکل سازمان ملل نيز از اين توافق استقبال کرده و در بيانيه ای خواستار حمايت از سازمان ملل متحد برای اجرای توافق در مورد کنترل جنگ‌افزار شيميايی سوريه شده است.

این در حالی است که ژنرال سليم ادريس، رئيس ارتش آزاد سوريه، ضمن مخالفت با این توافق آن را به مثابه ضربه‌ای به شورش دو سال و نيمه عليه حکومت اسد دانسته است.

وی تصریح کرده است که این توافق می تواند زمینه فرار حکومت بشار اسد از مسئولیت کشتار صدها شهروند سوری به وسیله سلاح های شیمیایی در حومه دمشق را فراهم کند.

براساس ارزيابی اطلاعاتی که کاخ سفيد در خصوص استفاده حکومت بشار اسد از سلاح شيميايی منتشر کرد،‌ ۱۴۲۹ نفر در حمله شيميايی به حومه دمشق در روز چهارشنبه ۲۱ اوت کشته شدند که دست کم ۴۲۶ نفر از آنها کودک بودند.
XS
SM
MD
LG