لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۹

سخنگوی قوه قضاییه از عفو ۸۰ محکوم امنيتی توسط رهبر ايران خبر داد


سخنگوی قوه قضاييه ايران روز دوشنبه خبر داد که رهبر جمهوری اسلامی ۸۰ نفر از محکومان جرايم امنيتی را عفو کرده است که برخی از آنها از متهمان حوادث انتخابات رياست جمهوری سال ۱۳۸۸ هستند.

غلامحسین اژه‌ای در نشست خبری هفتگی خود به خبرنگاران گفته که اين افراد با پيشنهاد رييس قوه قضاييه و موافقت آيت‌الله علی خامنه‌ای عفو شده‌اند.

وی خبر داده که صادق لاریجانی فهرستی از محکومين امنيتی دادگاه انقلاب را برای عفو به رهبر جمهوری اسلامی داده است که آيت‌الله خامنه‌ای «با عفو ۸۰ نفر» از آنها موافقت کرده است. سخنگوی قوه قضاييه به تعداد افراد فهرست پیشنهادی صادق لاریجانی به رهبر ایران اشاره نکرده است.

هفته گذشته رسانه‌های ايران گزارش دادند که ۱۵ نفر از زندانيان سياسی بدون اطلاع قبلی از زندان آزاد شده‌اند که در ميان آنها نام نسرين ستوده، فعال حقوق بشر و وکيل دادگستری، فيض الله عرب سرخی، عضو سازمان مجاهدين انقلاب اسلامی، و محسن امين زاده، معاون وزير امور خارجه در دولت خاتمی، به چشم می‌خورد.

سخنگوی قوه قضاييه روز دوشنبه با اشاره به اينکه «عفو می‌تواند شامل بخشيده شدن تمام يا قسمتی از مجازات محکومين باشد» اظهار داشت: «تعدادی از اين ۸۰ نفر به طور کامل عفو شده‌اند، برخی از آنها دارای محکوميت حبس نبوده و ساير مجازات‌های آنها مشمول عفو شده است و تعدادی نيز تنها بخشی از محکوميت‌شان مورد عفو قرار گرفته است».

وی افزود: «عفو محکومين جرايم امنيتی و برخی از محکومين فتنه ۸۸ در سال‌های ۹۰ و ۹۱ نيز اجرا شده بود حتی در ارديبهشت سال ۹۲ نيز تعدادی از اين محکومين مورد عفو قرار گرفته بودند».

مقام‌های جمهوری اسلامی ايران از حوادث پس از انتخابات رياست جمهوری سال ۸۸ به عنوان «فتنه ۸۸» ياد می‌کنند و متهمان اين حوادث را «فتنه‌گر» خطاب می‌کنند.

به دنبال معرفی محمود احمدی‌نژاد به عنوان رييس جمهوری ايران، اعتراض‌های گسترده‌ای از سوی هواداران ميرحسين موسوی و مهدی کروبی، نامزدهای آن انتخابات، صورت گرفت که دهها کشته بر جای گذاشت.

در جريان اين اعتراض‌ها هزاران نفر نيز بازداشت و به حبس‌های مختلف محکوم شدند که در ميان آنها روزنامه نگاران، سياستمداران، دانشجويان و مردم عادی نيز به چشم می خوردند.

سخنگوی قوه قضاييه روز دوشنبه در حالی از عفو ۸۰ محکوم جرايم امنيتی خبر داده است که رسانه‌های دولتی و مخالفان تنها نام ۱۵ نفر از آنها را که آزاده شده‌اند منتشر کرده‌اند.

فيض‌الله عرب سرخی، محسن امين زاده، ميرطاهر موسوی، علی خدابخش، نسرين ستوده، نادر بابايی، محمدعلی ولايتی، حسين زرينی، مهسا امرآبادی، محبوبه کرمی، مريم جليلی، ميترا رحمتی، فرح واضحان، ژيلا مکوندی و کفايت ملک محمدی از زندانيان سياسی بودند که هفته گذشته آزاد شدند.

تکذيب ديدار شمخانی با ميرحسين موسوی

محسنی اژه‌ای در بخش ديگری از نشست خبری خود، ديدار علی شمخانی، دبير شورای عالی امنيت ملی با ميرحسين موسوی، از رهبران جنبش سبز را تکذيب کرد.

وی گفت: «اول، اين سوال مطرح می‌شود که آيا اصل خبر درست است؟ اصل خبر وقتی جعل باشد مابقی خبر نيز جعل است».

سخنگوی قوه قضاييه افزود: «آقای شمخانی تا ظهر امروز که من با خبر هستم با ميرحسين موسوی ديداری نداشته و اين خبر کذب است».

اشاره وی به يک خبر سايت «خردادنيوز» است که روز چهارشنبه نوشته بود: «دريابان شمخانی يک هفته پس از انتصاب به عنوان دبير شورای عالی امنيت ملی به ديدار مهندس ميرحسين موسوی رفته و با وی سخن گفته است».

اين سايت جزئيات بيشتری ارائه نکرده بود ولی افزود که «اين ديدارها می‌تواند نقطه عزيمتی برای پايان» دادن به پرونده حبس رهبران جنبش سبز باشد.

مهدی کروبی همراه با ميرحسين موسوی و زهرا رهنورد از بهمن ۱۳۸۹ و به دنبال فراخوان آنها برای برگزاری راهپيمايی در حمايت از جنبش‌های موسوم به «بهار عربی» در خانه‌های خود حبس شده‌اند.
XS
SM
MD
LG