لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۵

حمله بقایی به رئیس میراث فرهنگی: شیردال تقلبی است


محمدعلی نجفی، رئیس سازمان میراث فرهنگی، جام باستانی شیردال را در دست دارد
محمدعلی نجفی، رئیس سازمان میراث فرهنگی، جام باستانی شیردال را در دست دارد
حميد بقايی، رئيس سازمان ميراث فرهنگی در زمان احمدی‌نژاد، جام باستانی مشهور به «شيردال» که محمدعلی نجفی، رئيس کنونی این سازمان، از آمريکا به ايران آورده را «تقلبی» دانست.
در جريان سفر اخير حسن روحانی و هيئت همراه او به نيويورک برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، مسئولان دولت ايالات متحده آمريکا در اقدامی که «نمادين» و «برای نشان دادن حسن نيت» توصيف شد جام باستانی مشهور به شيردال را به هيئت ايرانی تحويل داد.

آقای بقايی در گفت‌وگويی که روز جمعه، ۱۹ مهر، در خبرگزاری تسنيم منتشر شده، می‌گوید که اين جام باستانی را بر مبنای «اخبار رسيده» تقلبی می‌داند.
معاون اجرايی محمود احمدی‌نژاد در دوران رياست جمهوری او افزوده است که اگر اين اتفاق درست باشد، «عملا توهين آمريکايی‌ها به ميراث فرهنگی کشور ما بود».
حميد بقايی با انتقاد از مسئولان فعلی سازمان ميراث فرهنگی گفت: «معنا ندارد که يک شی‌ء تقلبی را به عنوان يک شی‌ء تاريخی به نشانه حسن‌نيت به ما بدهند. متاسفانه مسئولان ميراث فرهنگی نيز با خوش‌باوری اين شی‌ را تحويل گرفته و به کشور آوردند و روی آن مانور تبليغاتی دادند و آن را نشانه حسن‌نيت آمريکايی‌ها دانستند.»
آن طور که در اخبار آمده بود، آمريکا اين جام باستانی ايرانی را که حدود ۲۷۰۰ سال قدمت دارد، در سال ۲۰۰۳ از يک قاچاقچی در خاک اين کشور کشف و ضبط کرده بود.
پيش از اين نيز اخبار و گزارش‌هايی درباره تقلبی بودن جام باستانی اهدا شده به مسئولان ايرانی در رسانه‌ها منتشر شده بود که توسط رئيس سازمان ميراث فرهنگی، صنايع دستی و گردشگری در دولت حسن روحانی تکذيب شد.
محمدعلی نجفی به خبرگزاری ميراث فرهنگی در ایران گفت که «کارشناسان آمريکايی» با بررسی اين شی تاريخ و پيشينه آن را مربوط به قرن هفتم پيش از ميلاد عنوان کردند.
به گفته معاون رئيس جمهور، با توجه به آن‌ که اصل بودن شيردال توسط کارشناسان آمريکايی تائيد شده و در حال حاضر نيز در موزه ملی ايران توسط کارشناسان ايرانی مورد آزمايش و بررسی قرار گرفته، می‌توان گفت که اين شی اصل است.
اين در حالی است که رئيس سازمان ميراث فرهنگی، صنايع دستی و گردشگری در دولت آقای احمدی‌نژاد معتقد است که جام باستانی مذکور اصالت ندارد.
آقای بقايی ضمن اشاره به این که «رئيس سازمان ميراث فرهنگی بايد در اين مورد پاسخگو باشد» افزوده است که «اين شی‌ را ميراث فرهنگی حتما بايد به آمريکايی‌ها بازگرداند؛ آنها می‌گويند که اين شيردال يک اثر هنری است، پس بايد هر آهنگری که توانست چنين شيئی را در کشور بسازد، اسم آن را اثر هنری بگذاريم و به موزه ملی بفرستيم».
او درباره تکذيب تقلبی بودن اين جام توسط رئيس فعلی سازمان ميراث فرهنگی گفته است: «رئيس سازمان ميراث فرهنگی که کارشناس نيست؛ کارشناسان اعلام کردند که اين شی‌ء تقلبی است و تا به حال چندين مورد از اين اثر در دنيا کشف شده است؛ هيچ مجموعه کارشناسی معتبر در کشور اين شی‌ را بررسی نکردند تا آن را به عنوان يک شیء تاريخی تائيد کنند.»
معاون رئيس جمهور پيشين ايران افزوده است: «مگر موزه ملی محل نگهداری اشيای تقلبی است. هر تراشکار و آهنگری می‌تواند اين جام را بسيار زيباتر بسازد و آيا ما بايد اسم آن را اثر فرهنگی بگذاريم و آن را به موزه ملی بفرستيم.»
XS
SM
MD
LG