لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۴

۱۲ نفر طی دو روز گذشته در شهرهای مختلف ايران اعدام شده‌اند


گزارش‌های رسيده از ايران حاکی است که در روزهای يکشنبه و دوشنبه هفته جاری ۱۲ تن در شهرهای سقز، کرمان، بم و کرمانشاه اعدام شده‌اند. به اين ترتيب، شمار اعدام‌ها در ايران طی ده روز اخير به ۴۰ تن رسیده است.

روز دوشنبه به جز شيرکو معارفی زندانی کرد، شش نفر ديگر در زندان‌های کرمان و بم اعدام شده‌اند. روز يکشنبه نيز پنج نفر در کرمانشاه اعدام شدند. به گزارش واحد مرکزی خبر، جرم اعدام‌شدگان در زندان‌های کرمان و بم قاچاق مواد مخدر بوده است.

گزارش رسانه های ايران حاکی است که طی ده روز گذشته، ۱۶ نفر در زاهدان، دو نفر در اروميه و سلماس و يک نفر در خرم آباد به اتهام محاربه و اقدام عليه امنيت ملی و دو نفر هم در ساری و سمنان به جرم قاچاق مواد مخدر.

منابع محلی نیز گزارش داده‌اند که هفت نفر در روز هفتم آبان در زندان اروميه اعدام شده‌اند که جرم شش نفر آنها، قاچاق مواد مخدر و جرم يک نفر نيز قتل بوده است.

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:26 0:00
لینک مستقیم

مقام‌های جمهوری اسلامی ايران همواره می‌گويند که علت بالابودن شمار اعدام‌ها در ايران مبارزه با قاچاق مواد مخدر است. اين در حالی است که به گفته نهادهای بين المللی حقوق بشری و برابر استانداردهای جهانی، قاچاق مواد مخدر جرم بزرگ محسوب نمی‌شود و نبايد برای آن حکم اعدام اجرا شود.

عفو بين الملل يکی از اين نهادهاست که تاکنون بارها از شمار بالای اعدام در ايران انتقاد کرده و می‌گويد ايران از نظر آمار سرانه اعدام اولين کشور جهان است.

دروری دايک مسئول بخش ايران در سازمان عفو بين‌الملل دراين باره می‌گويد: «مقامات ايران خيلی خوب می‌دانند که تحت معيارهای موجود و ميثاق بين‌المللی حقوق مدنی و سياسی، قاچاق مواد مخدر قوی‌ترين جرم نيست که بتوانند برای آن حکم اعدام اجرا کنند».

طی يک هفته گذشته سه زندانی کرد هم اعدام شدند. شيرکو معارفی، حبيب‌الله گلپری‌پور و رضا اسماعيلی. اتهام اين افراد محاربه و اقدام عليه امنيت ملی از طريق عضويت و ارتباط با احزاب پژاک و کومله در کردستان عنوان شده است.

سامان رسول پور روزنامه نگار کرد ساکن سوئد دراين باره می‌گويد: «به نظر می‌رسد که اين را بتوان در قالب يک موج جديد اعدام‌های سياسی در کردستان ارزيابی کرد؛ موجی که به طور مشخص در دو سه سال گذشته متوقف شده بود».

وی می‌افزايد: «دو سال پيش بود که در کردستان درگيری‌های نظامی گسترده بين نيروهای سپاه پاسداران و حزب پژاک صورت گرفت و متعاقب آن يک آتش بس انجام شد که به گفته منابع مختلف از جمله مقام‌های اقليم کردستان، يکی از محورهايش اين بود که نيروهای پژاک عمليات نظامی انجام ندهند و در مقابل، جمهوری اسلامی نيز احکام اعدام زندانيان سياسی کرد را متوقف کند».

از سوی ديگر برخی از نهادهای حقوق بشری از جمله سازمان عفو بين‌الملل و کمپين بين‌المللی حقوق بشر در ايران نسبت به احتمال اعدام قريب‌الوقوع لقمان و زانيار مرادی و منصور آروند سه زندانی کرد ابراز نگرانی کرده‌اند.

لقمان و زانيار مرادی متهم به دست داشتن در ترور فرزند امام جمعه مريوان شده‌اند، اتهامی که اين دو زندانی در اظهاراتشان آن را رد کرده‌اند. اتهام منصور آروند هم محاربه از طريق همکاری با حزب دمکرات کردستان عنوان شده است.

عبدالکريم لاهيجی حقوقدان و رييس فدراسيون بين‌المللی جوامع حقوق بشر شمار اعدام‌ها طی يکی دو هفته اخير را نگران کننده ارزيابی می‌کند:

«با توجه به آمار ده سال گذشته، همواره به طور متوسط روزانه بين دو تا سه تن در ايران اعدام شده‌اند و اينجاست که به رقم وحشتناک ۶۰۰ تا ۷۰۰ اعدام در سال می‌رسيم. ولی آن چيزی که جای نگرانی بسيار دارد، اين است که وضعيت حقوق بشر در ايران به ويژه در رابطه با رقم اعدام‌ها بدتر شده و اين باعث نگرانی سازمان‌های حقوق بشری شده است».

کمپين بين‌المللی حقوق بشر در ايران يک ماه پيش اعلام کرد که از ابتدای سال جاری ميلادی تاکنون بيش از ۴۰۰ تن در ايران اعدام شده‌اند.

احمد شهيد گزارشگر ويژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در ايران هم دو هفته پيش با انتقاد از شمار بالای اعدام‌ها در ايران، اعلام کرد که تنها در نيمه اول سال جاری ميلادی بيش از ۲۰۰ تن در ايران اعدام شده‌اند.

اين رقم تنها طی دو هفته اخير به حدود ۲۵۰ تن رسيده است.

احمد شهيد می‌گويد بيشتر اين اعدام‌ها با استانداردهای بين المللی در رابطه با جرايم جدی و بزرگ منطبق نبوده‌اند.
XS
SM
MD
LG