لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۵

نماينده رهبر در سپاه: مردم اجازه نمی‌دهند از موسوی و کروبی گذشت شود


علی سعيدی، نماينده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه پاسداران،
علی سعيدی، نماينده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه پاسداران،
علی سعيدی، نماينده آيت الله خامنه ای در سپاه پاسداران، تلاش ها برای رفع حصر زهرا رهنورد، ميرحسين موسوی و مهدی کروبی را «فضا سازی» خوانده و گفته است که «مردم» اجازه داده نمی دهند از آنها «گذشت» شود.

نماينده رهبر جمهوری اسلامی در گفت وگو با «تسنيم» که روز شنبه ۹ آذرماه منتشر شده، با اشاره به اين که برخورد با ميرحسين موسوی و مهدی کروبی « حداکثری» نبوده گفته است: «مجازات اين دو نفر بيشتر از اينها بود و تنها شرايط کشور و رأفت اسلامی اقتضا کرد که اين آقايان در اين حد مجازات شوند.»

ميرحسين موسوی و مهدی کروبی، دو نامزد معترض به انتخابات رياست جمهوری ايران در سال ۱۳۸۸،‌ به همراه زهرا رهنورد از بهمن سال ۱۳۸۹ تاکنون در حصر به سر می برند.

نماينده آيت الله خامنه ای در سپاه پاسداران در ادامه گفته است:« اصل جرم، سنگين است؛ اما در عين حال مجازات اين افراد، مجازات حداکثری نبوده است.»

علی سعيدی با بيان اين که «زمزمه‌های به گوش رسيده برای آزادی آنها فقط نوعی فضاسازی است،» گفته است: «مردم ما اجازه نمی‌دهند به همين سادگی از سران فتنه گذشت شود.»

شخصيت ها و رسانه های محافظه کار و نزديک به رهبر جمهوری اسلامی از اعتراضات به نتيجه انتخابات رياست جمهوری ايران در سال ۱۳۸۸ که دهها کشته برجای گذاشت، به عنوان «فتنه» ياد می کنند.

حسن روحانی در دوران تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری از تلاش برای رفع حصر و آزادی زندانیان سیاسی حمایت کرده بود. بعد از پیروزی وی در انتخابات ریاست جمهوری در ۲۴ خردادماه سال جاری شماری از چهره های اصلاح طلب از وی خواسته اند تا به وعده های خود در این زمینه عمل کند.

در همین زمینه، محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت يازدهم، گفته بود، دولت حسن روحانی در سکوت خبری رفع حصر از چهره‌های اصلاح‌طلب و آزادی زندانيان سياسی را دنبال می‌کند.

آقای نوبخت در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد که روز پنج‌شنبه، هفتم آذر منتشر شد، خواستار اعتماد جامعه به وعده‌های حسن روحانی درباره گشايش فضای سياسی در کشور شد و تاکيد کرد که دولت در اين مورد ترجيح می‌دهد به جای حرف زدن، عمل کند.

حصر خانگی ميرحسين موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی به سومين سال خود نزديک می‌شود و اين در حالی است که تاکنون هيچ دادگاهی برای رسيدگی به اتهام‌هايی که عليه آنها ايراد می شود، تشکيل نشده است.

اختیارات «رهبری» برای برخورد

نماينده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه در ادامه همچنين گفته است:« اين آقايان بزرگ‌ترين ضربه و لطمه را به يک انقلاب عظيم توحيدی در دوره ما وارد کردند؛ يعنی حقانيت را زير سؤال بردند، به انقلاب و نظام تهمت زدند و بدترين اهانت‌ها را به ساحت مقدس يک انقلاب الهی و توحيدی وارد کردند.»

علی سعيدی همچنين با اشاره به اين که « قطعاً اين افراد مستحق مجازات شديدتری بودند»، گفته است: «اين از اختيارات رهبری است که در شرايط ويژه، مصالح اسلام را مدنظر قرار دهد و تصميم بگيرد که با اين رفتارها چه برخوردی به‌عمل آيد.»

نماینده رهبر در سپاه می گويد: اگرچه درخواست بسياری از مردم برخورد قاطع‌تر با اين افراد بود، اما رأفت و رحمت الهی باعث شد آقايان با چند درجه تخفيف، در جايی تحت‌نظر زندگی کنند و از امکانات لازم برای ادامه زندگی‌شان برخوردار باشند.»

اين اظهارات علی سعیدی به نوعی با اظهارات احمد جنتی ، دبير شورای نگهبان در خصوص وضعيت ميرحسين موسوی و مهدی کروبی شبيه است که گفته بود: آنها بايد اعدام می‌شدند، اما «نظام بر آنها منت گذاشته و در خانه خود محبوس شده‌اند».

اظهارات احمد جنتی واکنش های گسترده ای در پی داشت. از جمله علی مطهری،‌ نماينده مجلس، گفته بود: اين يک «اصل کلی است که حصر خانگی بدون محاکمه، ظلم است و ظلم بد و مذموم است و بايد از مظلوم دفاع کرد»

باهنر: حاضر نیستند بگویند اشتباه کردیم

در همین حال، محمدرضا باهنر، نایب رییس مجلس، روز شنبه گفته است که میرحسین موسوی و مهدی کروبی حاضر نیستند که بگویند در خصوص اعتراضات اشتباه کرده اند.

محمدضا باهنر در گفت وگو با خبرگزاری فارس گفته است:«ما می‌گوييم آنها جنايت و ظلم کردند و حداقلش اين است که بگويند ما اشتباه کرديم اما همين را هم حاضر نيستند بگويند بنابراين برخی‌ها چه توقعی دارند که می‌گويند حصر خانگی بايد کم شود؟ حصر خانگی فردی که اين همه ظلم کرده و حاضر نيست بگويد اشتباه کرده‌ام و يا حتی بگويد که من نبودم در حاليکه همه می‌دانيم آنها بوده‌اند.»

علاوه بر اعتراض اصلاح‌طلبان و برخی ديگر از منتقدان جمهوری اسلامی به ادامه حصر خانگی، گفته می شود چهره‌هايی مانند اکبرهاشمی رفسنجانی، رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام نيز رايزنی‌هايی را برای رفع حصر زهرا رهنورد،‌میرحسین موسوی و مهدی کروبی انجام داده‌اند. در این زمینه، فرزندان موسوی و کروبی از قول او نقل کرده‌اند که به آيت‌الله علی خامنه‌ای گفته است: «اگر اتفاقی برای اين محصورين رخ دهد ننگش برای هميشه بر دامن اين نظام خواهد ماند و صلاح و خير نظام در اين است که هرچه زودتر از آنها رفع حصر شود».
XS
SM
MD
LG