لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۱

وزیر خارجه سوئد: شانس زيادی برای توافق نهايی با ایران وجود دارد


پنجاهمين نشست امنيتی مونيخ، ظهر يکشنبه به وقت محلی به کار خود پايان داد. در اين نشست موضوع ايران يکی از مسايل مهم بود و درباره توافق موقت هسته ای و ادامه گفت و گوها و همچنين نقش ايران در سوريه بسيار صحبت شد.

محمد جواد ظريف وزير امور خارجه، در يک نشست در روز يکشنبه با همتای سوئدی خود، و دبيرکل آژانس بين المللی انرژی اتمی و کريستوفر مورفی از نمايندگان سنای آمريکا شرکت کرد.

کارل بيلدت، وزير خارجه سوئد، پس از اين نشست در توييتر خود، نوشت، نتيجه طرفين در اين نشست اين بود بود بايد به ديپماسی فرصت داد. وزير خارجه سوئد، که در ماههای گذشته بسيار بر گفتگو و به نتيجه رسيدن مذاکرات با ايران تاکيد کرده است، روز دوشنبه راهی ايران می شود تا تعامل با ايران را در تهران ادامه دهد.

کارل بيلدت وزير خارجه سوئد، در مونيخ در گفت و گويی کوتاه به چند پرسش هانا کاویانی از راديو فردا پاسخ داده است.

آقای بيلدت آيا به نظرتان توافق نهايی بر برنامه اتمی ايران ممکن است؟

کارل بیلدت: به نظرم يک گشايش مهم با دستيابی به توافق اوليه به وجود آمده است و اگر هر دوطرف با حسن نيت مذاکره را پيش ببرند، به نظر شانس زيادی برای دستيابی به يک توافق نهايی وجود دارد.

آيا شما اين حسن نيت را از سوی ايران می بينيد؟

من آشکارا اين حسن نيت را هم اکنون در حسن روحانی رييس جمهوری ايران و وزير خارجه اش ظريف می بينم. اما ايران يک جامعه پيچيده است. و ما می دانيم که نيروهای ديگری هم در ايران وجود دارند و بايد منتظر باشيم تا ببينيم چگونه پيش می رود.

آيا شما تغيير ديگری در ايران به غير از تحولات پرونده هسته ای می بينيد؟

بله تغييراتی بوده است . در سفرم به ايران اين موضوع را بررسی می کنم. اما اين اشکار است که بسياری هستند که انتظارات بزرگی دارند و می خواهند تغييرات پيش برود. اما بسياری از اين تحولات بستگی به پرونده هسته ای و توافق با غرب دارد. اگر مذاکرات موفق شود، مطمئنا گشايشی برای ساير تغييرات خواهد بود.

شما گفتيد که به نظرتان ، دعوت از ايران برای شرکت در ژنو و باز پس گرفتن آن اشتباه بوده است. آيا به نظرتان بحران سوريه بدون ايران حل شدنی است؟

به نظرم برای دستيابی به يک توافق در سوريه، بايد شاهد مشارکت همه کسانی باشيم که نقشی در اين جريان دارند. اين شامل آمريکايی ها، روس ها، سعودی، قطری ها ، ايرانی و هر کس ديگر می شود. فکر می کنم اين مسئله بديهی است

و اينکه آقای بيلدت هدفتان از سفرتان به تهران چيست؟

خب راستش من اول به اصفهان خواهم رفت و بعد راهی تهران می شوم .به تهران می روم تا راههای ممکن برای پيشرفت روابط را بررسی کنم.

و سوال آخر اينکه صحبت هايی در ميان نمايندگان پارلمان اروپا خصوصا آنهايی که اخيرا به ايران سفر کرده اند مطرح می شود مبنی بر اينکه اتحاديه بايد استراتژی مشخصی در قبال ايران داشته باشد. صحبت هايی هم درباره احتمال باز شدن دفتر نمايندگی اتحاديه اروپا در ايران مطرح شده است. شما در اينباره چه فکر ميکنيد؟

به نظر من ، ما در اتحاديه اروپا تا حدی اين استراتژی داريم. نبايد فراموش کنيد که اين اتحاديه اروپا بوده که مذاکرات اتمی با تهران را آغاز کرده و آمريکايی ها و بقيه در مرحله بعد به آن پيوستند. در نتيجه به نظرم عنصر حساس استراتژيک از سوی ما در رابطه با ايران اين است که برای دستيابی به يک راه حل ديپلماتيک درباره مناقشه هسته ای دست يابيم. اين چنين راه حلی به لغو تحريم ها و پيشرفت روابط می انجامد. ما همچنين در اتحاديه اروپا در پی گفتگو درباره حقوق بشر هستيم. و در نهايت اينکه ، بله ، باز کردن يک دفتر نمايندگی يا سفارت برای اتحاديه اروپا هم در آينده مطرح خواهد بود.

  • 16x9 Image

    هانا کاویانی

    هانا کاویانی، از سال ۱۳۸۶ با رادیو فردا به عنوان خبرنگار و گزارشگر همکاری می‌کند. او در این مدت تحولات سیاسی و دیپلماتیک از جمله فراز و فرودهای مرتبط با پرونده هسته‌ای ایران، و مذاکرات منتهی به توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی را از نزدیک دنبال کرده است.

XS
SM
MD
LG