لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۳

کاترين اشتون: چند هفته ديگر به تهران می‌روم


کاترين اشتون،‌مسوول سياست خارجی اتحاديه اروپا
کاترين اشتون،‌مسوول سياست خارجی اتحاديه اروپا
کاترين اشتون،‌مسوول سياست خارجی اتحاديه اروپا، گفته است که پيشنهاد محمد جواد ظريف،‌وزير امور خارجه ايران برای سفر به تهران را پذيرفته است و ظرف «چندهفته آينده» به اين کشور سفر خواهد کرد.

خانم اشتون در گفت وگو با «وال استريت جورنال» در حاشيه کنفرانس امنيتی مونيخ گفته است،‌ مذاکرات شش قدرت با ايران برای دستيابی به توافقی جامع و نهايی «بسيار دشوار» خواهد بود، حتی ممکن است بيشتر از شش ماه طول بکشد، یعنی طولانی تر از فرصت زمانی که از پيش برای دستيابی به چنين توافقی تعيين شده بود.

مسوول سياست خارجی اتحاديه اروپا تصريح کرده است که توافق نهايی بايد جامعه بين المللی را به «يقين» برساند که برنامه هسته ای کاملا صلح آميز است.

ايران و گروه ۱+۵ در مذاکرات ژنو به توافق شش ماهه برای حل مناقشه برنامه هسته ای اين کشور دست يافتند. اين توافق از روز سی ام ديماه سال جاری اجرايی شد. براساس توافق «برنامه اقدام مشترک»، ايران پذيرفت برخی فعاليت های هسته ای خود را محدود و متوقف کند و در مقابل تحريم های تازه عليه جمهوری اسلامی تصويب نشده و برخی از دارايی های ايران آزاد شود.

محمد جواد ظريف و کاترين اشتون در حاشيه کنفرانس امنيتی مونيخ با يکديگر ديدار کردند و تاريخ مورد توافق برای دور تازه گفت‌وگوها را ۱۸ فوريه (۲۹ بهمن ماه) اعلام کردند.

قرار است در این دور از گفت وگو ها، دو طرف مذاکرات خود را برای دستیابی به یک توافق نهایی برای حل مناقشه هسته ای ایران متمرکز کنند.

با اين حال مسوول سياست خارجی اتحاديه اروپا در خصوص دستیابی به توافق نهایی با ایران گفته است: همه به درستی به شما خواهند گفت که اين کار بسيار دشواراست. هيچ تضمينی وجود ندارد و ما زمان لازم را برای دستيابی به توافقی درست صرف خواهيم کرد.

خانم اشتون در خصوص خواسته های جامعه جهانی برای دستیابی به توافق نهایی با ایران توضیحی ارائه نکرده ولی گفته است، چنین توافقی می بایست جامعه بین المللی را قانع کند که ماهیت برنامه هسته ای ایران کاملا صلح امیز است.

ایران پیش از توافق موقت شش ماهه با کشورهای آمریکا، بریتانیا، فرانسه، چین، روسیه و آلمان،‌ گروه ۱+۵ ،‌خواستار روشن شدن گام نهایی یا همان نتیجه مذاکرات در پایان راه بود.
XS
SM
MD
LG