لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۰

آمریکا افراد و شرکت‌های جدیدی را به فهرست تحریم‌های ایران افزود


وزارت خزانه‌داری آمریکا
وزارت خزانه‌داری آمریکا
وزارت خزانه‌داری آمريکا چندين فرد و شرکت از اروپا و خاورميانه را به خاطر کمک به ايران برای دور زدن تحريم‌ها وارد فهرست سیاه خود کرد.

به گزارش خبرگزاری رويترز، وزارت خزانه‌داری آمريکا پنجشنبه ۱۷ بهمن ماه اعلام کرد که اين شرکت‌ها و افراد در زمينه کمک به ايران برای دور زدن تحريم‌های مالی آمريکا عليه ايران مجازات شدند.

اين دومين بار از زمان توافق هسته‌ای سوم آذر است که آمريکا افراد و شرکت‌هايی را به خاطر نقض تحريم‌های ايران در فهرست تحریم‌های خود قرار می‌دهد.

به موجب این تحریم‌ها اين شرکت‌ها ديگر نمی توانند با نظام مالی آمريکا در ارتباط باشند.

بر اساس توافق موقت هسته‌ای که در ۳۰ دی ماه به اجرا گذاشته شد، آمريکا و اروپا بخشی از تحريم‌ها عليه ايران را به مدت شش ماه تعليق کردند، اما بخش اعظمی از تحريم‌ها، از جمله تحريم نفت و بانک مرکزی ايران کماکان باقی مانده است.

خزانه‌داری آمريکا در اعلاميه‌ای که پنجشنبه منتشر کرده، می‌گويد که اقدام جديد آمريکا در تحريم شرکت‌های ناقض تحريم‌های ايران نشانه عزم و تعهد اين کشور برای ادامه «تحريم‌های موجود» عليه ايران است.

آمريکا قول داده است که تحريم‌های جديدی عليه ايران وضع نکند، اما تاکید کرده ناقضان تحريم‌های موجود عليه ايران که به قوت خود باقی است، مجازات خواهند شد.

به ویژه پس از استقبال شرکت‌های خارجی در سرمایه‌گذاری در ایران و نیز احتمال تصویب تحریم‌های جدید در کنگره، دولت آمریکا نسبت به نقض تحریم‌های موجود هشدار داده است.

بر اساس بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا، افراد و شرکت‌هايی که پنجشنبه به فهرست تحریم‌های آمريکا اضافه شده‌اند از کشورهای ترکيه، اسپانيا، آلمان، گرجستان، افغانستان، ايران، ليختن اشتاين و امارات متحده عربی هستند.

خزانه‌داری آمريکا می‌گويد که اين شرکت‌ها و افراد برای دور زدن تحريم‌های مالی عليه ايران و فروش نفت و همچنین انتقال فناوری نظامی به تهران کمک کرده‌اند؛ همچنين به گفته اين وزارتخانه، شرکت‌های اسپانيايی در دستيابی به تکنولوژی هسته‌ای به ايران کمک کرده‌اند.

این بیانیه می‌افزاید برخی ديگر از این شرکت‌ها در فعاليت‌های تحت حمايت ايران در افغانستان و سوريه مشارکت داشته‌اند.
XS
SM
MD
LG