لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۶

خامنه‌ای: مذاکرات به نتیجه هم برسد، تحریم‌ها باقی خواهد بود


علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، می‌گوید که تحریم‌های غرب علیه ایران در هر صورتی ادامه خواهد داشت حتی اگر درباره مسئله هسته‌ای ایران توافق نهایی حاصل شود.

پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله خامنه‌ای سخنان او در روز سه‌شنبه، ۲۰ اسفند را بازتاب داده است که به دیگر مقامات عالی ایران توصیه می‌کند برای «مقابله با فشارهای اقتصادی دشمنان» خود را مستحکم کنند و با اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، «دشمنان را مایوس سازند».

وی اظهار داشت: «تحریم‌ها قبل از موضوع انرژی هسته‌ای نیز وجود داشت و اگر مذاکرات هم ان شاءالله به نقطه حل برسد وجود خواهد داشت، چرا که مسئله هسته‌ای و حقوق بشر بهانه‌ای بیش نیست و زورگویان جهانی از استقلال‌طلبی و الگو شدن ملت ایران در هراسند.»

قبل از این، آقای خامنه‌ای پیش‌بینی کرده بود که مذاکرات هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی به جایی نخواهد رسید و او اگرچه با انجام این مذاکرات مخالفتی ندارد، اما نسبت به آن خوشبین هم نیست.

اکنون هم او تاکید می‌کند که یکی از عوامل تدوین سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، مقابله با «جنگ‌ تمام‌عیار اقتصادی دشمنان» علیه ایران است.

«اقتصاد مقاومتی» موضوع دستور اخیر آیت‌الله خامنه‌ای به سران قوای سه‌گانه کشور است که ۲۴ بند دارد و در آن بر موضوعات متعدد اقتصادی از جمله مدیریت مصرف و تشویق سرمایه‌گذاران خارجی برای سرمایه‌گذاری در کشور تاکید شده است.

ایران با تحریم‌های شدید بین‌المللی دست‌وپنجه نرم می‌کند که هدف از آن محدود ساختن برنامه اتمی تهران است، اما آقای خامنه‌ای در سخنان روز سه‌شنبه خود تاکید کرده است، سیاست‌های اقتصاد مقاومتی حرکتی مقطعی نیست که تحت فشار تحریم‌ها شکل گرفته باشد، «بلکه تدبیری راهبردی است که برای همه دوران‌ها مفید و راهگشا و پیش‌برنده است».

به گفته او، چهار عامل بنیادین در ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نقش داشته‌اند که عبارتند از «ظرفیت‌های فراوان مادی و معنوی کشور، حل مشکلات مزمن و دیرپای اقتصادی، مقابله با تحریم‌ها و کاهش کامل تأثیرپذیری اقتصاد کشور از بحران‌های اقتصاد جهانی».

ایران بحرانی اقتصادی را پشت‌سر می‌گذارد که با رشد منفی و تورم شدید همراه است. حال آیت‌الله خامنه‌ای نوید می‌دهد که با اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، آن‌چه شاهد خواهیم بود «رفاه و بهبود زندگی عموم مردم و به‌ویژه طبقات ضعیف» است.

او در نهایت تاکید کرده است که منظور از تاکید بر اصلاح الگوی مصرف در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، «سخت‌گیری و زندگی ریاضتی نیست بلکه مصرف بر اساس الگویی عاقلانه، مدبرانه، صحیح و اسلامی است».

ایران و قدرت‌های جهانی برای حل و فصل برنامه هسته‌ای تهران که نگرانی‌هایی درباره ماهیت احتمالا نظامی آن برانگیخته است، در حال مذاکره برای دستیابی به توافق نهایی و جامع هستند.

دو طرف در سوم آذرماه امسال به توافقی شش ماهه برای توقف بخشی از فعالیت‌های اتمی ایران و همزمان کاهش پاره‌ای از تحریم‌های جمهوری اسلامی دست یافتند که مراحل اجرایی آن هم اکنون در جریان است.

در حالی که دولت حسن روحانی و بویژه محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه، از مصمم بودن خود برای دستیابی به توافق نهایی با گروه پنج به علاوه یک سخن می گویند، آیت‌الله علی خامنه‌ای و اصولگرایان تندرو بارها گفته‌اند که به آینده مذاکرات خوشبین نیستند.
XS
SM
MD
LG