لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۹

نیروهای طرفدار روسیه پایگاه‌های دریایی اوکراین در کریمه را تصرف کردند


به اهتزاز درآمدن پرچم روسیه بر فراز پایگاه نیروی دریایی اوکراین در سواستوپول
به اهتزاز درآمدن پرچم روسیه بر فراز پایگاه نیروی دریایی اوکراین در سواستوپول
به دنبال سخنان ولادیمیر پوتین و اعلام الحاق شبه‌جزیره کریمه به خاک روسیه، از بندر سواستوپول خبر می‌رسد که پایگاه‌های نیروی دریایی اوکراین در این منطقه به دست نیروهای طرفدار روسیه افتاده است.

گزارش خبرگزاری رویترز در روز چهارشنبه، ۲۸ اسفند، بیان می‌کند که برخی از این پایگاه‌ها بدون هیچ مقاومتی تسلیم شده‌اند و هم‌اکنون پرچم روسیه بر فرازشان به اهتزاز درآمده است.

هنوز از سرنوشت نیروهای اوکراینی مستقر در این پایگاه‌ها خبری نیست، چرا که خبرنگاران اجازه نیافته‌اند وارد پایگاه‌ها شوند، اما شاهدان عینی می‌گویند که از سوی پایگاه به سمت نیروهای روسیه به هیچ وجه شلیک نشده است.

با این حال ایهور تنیوخ، وزیر دفاع اوکراین، تاکید کرده است که نیروهای اوکراین از شبه‌جزیره کریمه به هیچ وجه خارج نخواهند شد.

رهبران جدایی‌طلب کریمه روز گذشته در حضور ولادیمیر پوتین سند الحاق این شبه‌جزیره به روسیه را امضا کردند، رویدادی که با واکنش منفی غرب مواجه شد و از جمله ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا، نوید «تغییر» در روابط غرب با مسکو را داد.

غرب در عین حال تحریم‌هایی را نیز علیه برخی مقامات روسیه و کریمه که در ماجرای الحاق این شبه‌جزیره به روسیه نقش داشته‌اند، تصویب کرده و هشدار داده است که این تحریم‌ها گسترش خواهد یافت، اما روسیه این تحریم‌ها را «بچگانه» خوانده است.

در همین راستا سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، در مکالمه‌ای تلفنی با همتای آمریکایی خود، جان کری، تاکید کرد که تحریم‌ها «غیرقابل قبول» است.

آقای لاوروف همچنین گفته است: «ساکنان جمهوری کریمه بر اساس قوانین بین‌المللی و منشور سازمان ملل متحد، به شیوه‌ای دموکراتیک دست به انتخاب زدند.»

رویترز از قول جن ساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، می‌نویسد که اما جان کری موضع واشینگتن درباره همه‌پرسی کریمه را تکرار کرده و الحاق کریمه به روسیه را «غیرقانونی» و «غیرقابل قبول» خوانده است.

به گفته خانم ساکی، ایالات متحده اعمال تحریم‌های بیشتر علیه روسیه و کریمه را در نظر دارد و آن را ادامه می‌دهد.

وی در نهایت تاکید کرده است که ماجرای کریمه برای روسیه هزینه‌ها و عواقبی خواهد داشت.
XS
SM
MD
LG