لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۷

آغاز «عملیات ویژه» ارتش اوکراین علیه جدایی‌طلبان هوادار روسیه


گزارش‌های رسیده از اوکراین حاکی است که نیروهای مسلح این کشور روز سه شنبه، ۲۶ فروردین، «عملیات ویژه‌ای» را علیه جدایی طلبان هوادار روسیه در شرق اوکراین آغاز کردند.

به گزارش رویترز، خبرگزاری روسی اینترفاکس این خبر را به نقل از وزارت دفاع اوکراین منتشر کرده است.

الکساندر تورچینف، رییس جمهوری موقت اوکراین، نیز در پارلمان این کشور اعلام کرد عملیات ویژه‌ در شرق کشور آغاز شده است.

ارتش اوکراین این عملیات را در شهر اسلویانسک در منطقه دونتسک که شبه نظامیان هوادار روسیه ساختمان‌های دولتی را اشغال کرده‌اند، آغاز کرده و نیروهای هوابرد این کشور نیز در پایگاهی نظامی در نزدیکی شهر کراماتورسک پیاده شده‌اند.
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:01 0:00
لینک مستقیم

اینترفاکس به نقل از خبرنگاران محلی گزارش داده که صدای شلیک گلوله از سمت پایگاه هوایی شهر کراماتورسک شنیده می‌شود و یک جنگنده نیز دچار خسارت شده است.

با این حال یک خبرنگار تلویزیون «اسپرسو» گفته است که یک هواپیمای اوکراین قصد داشت در این پایگاه فرود آید ولی به دلیل تیراندازی جدایی طلبان موفق به این کار نشد.

اوایل روز سه شنبه، شبه نظامیان هوادار مسکو که از روز شنبه ساختمان‌های پلیس را در تصرف خود داشتند این مقر‌ها را ترک کردند ولی یک مقام امنیتی در کی‌یف گفته که جدایی‌طلبان ادارات دولتی را در شهر به کنترل خود در آورده‌اند.

یک خبرنگار رویترز که در شهر کراماتورسک حاضر است گزارش داده که نخست یک جنگنده را در آسمان مشاهده کرده و سپس چهار هلی کوپتر نظامی بر فراز فرودگاه به پرواز در آمدند.

زمانی که دو هلی کوپتر در فرودگاه به زمین نشستند و نیروهای نظامی از آن خارج شده و در محوطه پایگاه هوایی شروع به قدم زدن کردند، افراد محلی که سنگربندی کرده بودند فریاد می‌زدند، «شرم بر شما باد! برگردید خانه!»

خبرنگار دیگری گفته که افراد محلی اقدام به نصب پرچم روسیه بر فراز سنگرهای خود در مقابل فرودگاه کرده‌اند که از ماسه و تایر ساخته شده است. برخی از آن‌ها نیز خود را آماده می‌کردند تا بمب‌های دست ساز پرتاب کنند.

گزارش‌ها حاکی است که تبادل آتش شدید در این پایگاه شنیده شده و بر اساس آخرین اخبار، ارتش اوکراین توانسته است آن را از کنترل شورشیان خارج کند.

تلویزیون دولتی روسیه گزارش داده که در درگیری‌های شرق اوکراین تاکنون ۱۱ نفر کشته شده‌اند ولی مقام‌های اوکراینی گفته‌اند که عملیات ارتش تلفاتی نداشته است. منابع مستقل نیز آمار تلویزیون دولتی روسیه را تایید نکرده‌اند.

شهر کراماتورسک در جنوب شرق اسلویانسک در ۱۶۰ کیلومتری مرز روسیه قرار دارد.

در همین حال، ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه، به‌بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل گفته است که سازمان ملل و جامعه بین‌المللی باید استفاده از زور توسط مقام‌های کی‌یف در شرق اوکراین را محکوم کنند.

به گزارش رویترز، پوتین در تماس تلفنی با دبیرکل سازمان ملل گفته که «روسیه انتظار دارد این اقدامات ضد قانون اساسی از سوی سازمان ملل و جامعه بین‌المللی به شکلی واضح محکوم شود».

از سوی دیگر، دیمیتری مدودف، نخست وزیر روسیه، گفته است که اوکراین در آستانه جنگ داخلی قرار دارد و تمام طرف‌های تصمیم‌گیر از جمله مقامات دولت موقت اوکراین باید از بروز این وضعیت جلوگیری کنند.

به گزارش اینترفاکس، وی روز سه‌شنبه در یک نشست خبری در مسکو گفت: «اوکراین در آستانه جنگ داخلی قرار دارد. این اتفاق بدی است. من امیدوارم هر کسی که تصمیم‌گیر است، از جمله مقامات دولت موقت (اوکراین) که مسوول اداره کشور پس از شورش آن هستند، کشور را در این مسیر بد نیاندازند».

به گفته وی، تنها راهِ ایجاد ثبات در اوکراین، فراهم کردن شرایط برای توسعه اقتصادی از طریق گفت‌و‌گو با ملت، «توجه به منافع همه گروه‌های قومی و پذیرفتن این واقعیت که روس‌ها همچون اوکراینی‌ها، شهروند هستند و می‌توانند از زبان‌شان در زندگی روزمره استفاده کنند».

از هفته گذشته و به دنبال تلاش‌های جدایی طلبانه از سوی هواداران روسیه در شرق اوکراین، بحران این کشور وارد مرحله جدیدی شده است و آمریکا و اتحادیه اروپا مسکو را متهم کرده‌اند که در پشت تمایلات استقلال طلبانه این منطقه قرار دارد.

مقام‌های روسیه این اتهام را رد کرده و به اوکراین درباره مقابله نظامی با شبه نظامیان مسلح هشدار داده اند. سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، عملیات دولت کی‌یف علیه شورشیان را «مجرمانه» خوانده است.

خبرگزاری ریانووستی پس از آغاز عملیات روز سه شنبه ارتش اوکراین گزارش داده که وزارت امور خارجه روسیه از وضعیت در شرق اوکراین، «ابراز نگرانی عمیق» کرده است.

کنستانتین دولگف، نماینده امور حقوق بشر وزارت خارجه روسیه، گفته است: «گزارش‌هایی که ما دریافت می‌کنیم عمیقا نگران کننده است. همه شواهد حکایت از این دارد که حوادث به سمت بد‌تر شدن می‌رود».

مسکو ماه گذشته و پس از برگزاری یک رفراندوم در شبه جزیره کریمه، این منطقه را ضمیمه خاک خود کرد. غرب و اوکراین این اقدام را محکوم کرده و گفته‌اند که چنین اقدامی را به رسمیت نمی‌شناسند.
XS
SM
MD
LG