لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۶

مطهری: برای روشن شدن حقيقت، زندانيان با خانواده‌هايشان ملاقات کنند


درحالی که مسئولان سازمان زندان ها گزارش ها درباره «حمله» به زندانيان بند ۳۵۰ اوين را تکذيب کرده اند، علی مطهری، نماينده مجلس می گويد،‌ برای روشن شدن حقيقت می بايست اجازه داد تا اين زندانيان با خانواده های خود ملاقات کنند.

رسانه های اصلاح طلب و خانواده های زندانيان سياسی در ايران روز پنجشنبه ۲۸ فروردين ماه از «حمله نيروهای امنيتی» به زندانيان بند ۳۵۰ اوين و همچنين مجروح شدن دست کم «۳۰ زندانی» خبر دادند.

طبق این گزارش ها چهار تن از این زندانیان به بیمارستان منتقل شده اند.

به دنبال انتشار گسترده خبرهای و گزارش ها در خصوص «حمله به زندانيان بند ۳۵۰ اوين» و واکنش های بین المللی به این خبرها، مقام های مسئول امور زندان های ايران و استان تهران اين گزارش ها را رد کرده اند.

به گزارش خبرگزاری کار ایران، ایلنا، غلامحسين اسماعيلی، رئيس سازمان زندانها ايران گزارش ها در خصوص «ضرب و شتم» زندانيان بند ۳۵۰ را رد کرد.

در همين زمينه سهراب سليمانی، مدير کل زندان های استان تهران،‌ روزجمعه ۲۹ فروردين ماه گفته است:« هيچ گونه درگيری و ضرب و شتمی بين ماموران و زندانيان روی نداده است.»

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، اما با اين حال مدير کل زندان های استان تهران اذعان کرده است: « تنها يک بازرسی ساده انجام شده که اين بازرسی به صورت ماهانه و نوبه ای انجام می شود.»

از سوی ديگر، علی مطهری،‌نماينده اصولگرای مجلس ايران گفته است:«کسانی که اين اتفاق را تکذيب می کنند اجازه دهند خانواده های اين زندانيان با آنها ملاقات کنند تا حقيقت روشن شود.»

به گزارش وب سايت «قانون» علی مطهری در يادداشت کوتاهی تصريح کرده است:«لااقل خانواده های اين زندانيان سياسی بايد در جريان قضيه قرار بگيرند و اگر برخی از آنها به بيمارستان منتقل شده‌اند اجازه ملاقات به خانواده هايشان داده شود.»

اين نماينده مجلس اضافه کرده است:« معلوم نيست چرا شدت عمل نشان داده شده و عده ای مصدوم و عده ای به زندان انفرادی منتقل شده اند. شايد برخی نهادهای اطلاعاتی موازی وزارت اطلاعات برای ايجاد مشکل برای دولت جديد دست به اين اقدام زده اند. به هر حال در اينجا قوه قضائيه، وزير دادگستری و وزير اطلاعات مسئوليت دارند و بايد پاسخگو باشند و رئيس جمهور هم بايد از حقوق شهروندان دفاع کند.»

علی مطهری با اين حال گفته است که مساله برخورد با زندانيان بند ۳۵۰ اوين در مجلس پيگيری و در اين زمينه از وزير دادگستری سوال خواهد کرد.

وب سايت کلمه در خصوص «حمله به زندانيان بند ۳۵۰ اوين» در روز پنجشنبه نوشته بود که ماموران مهاجم به بند ۳۵۰ زندان اوين «عوامل اطلاعات سپاه، وزارت اطلاعات و بيش از يکصدنفر از سربازان گارد سازمان زندان‌ها» بودند.

طبق اين گزارش «تهاجم » روز پنجشنبه « در پی اعتراض و مقاومت زندانيان در برابر برنامه خشن بازرسی به وقوع پيوست و بيش از پنج ساعت به طول انجاميد. ماموران از کليه عمليات خود فيلم و عکس تهيه کرده‌اند».

به نوشته کلمه، «شدت برخورد و خونريزی در بند ۳۵۰ به حدی بود که در هنگام انتقال زندانيان مجروح به انفرادی و بهداری زندان، مينی بوس حامل آن‌ها خونين شد. همچنين محوطه هواخوری اين بند نيز به خون زندانيان آغشته شد».

گزارش ها حاکی است که ۳۰ تن از زندانیان بند ۳۵۰ اوین به سلول های انفرادی منتقل شده اند.
XS
SM
MD
LG