لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۳

ادامه واکنش به واقعه اوین: اعتصاب غذا در زندان رجایی‌شهر


هفت زندانی سیاسی و عقیدتی زندان رجایی‌شهر کرج اعلام کردند که در اعتراض به برخورد با زندانیان بند ۳۵۰ اوین و اعلام حمایت از اعتصاب غذای آنها از روز چهارشنبه، سوم اردیبهشت، دست به اعتصاب غذا زده‌اند.

وب‌سایت خبری کلمه اسامی این هفت زندانی را جعفر اقدامی، رضا انتصاری، مسعود باستانی، سعید رضوی فقیه، مصطفی نیلی، مهدی محمودیان و سعید مدنی اعلام کرده است.

زندانیان سیاسی و عقیدتی زندان رجایی‌شهر در بیانیه اعلام اعتصاب غذای خود تصریح کرده‌اند که «به رغم گذشت یک هفته از فاجعه دردناک و غیرانسانی حمله به بند ۳۵۰ و ضرب‌وشتم شدید و ایراد جراحات عمومی به زندانیان سیاسی و انتقال اجباری ایشان به سلول انفرادی، هیچ‌ یک از مسئولان قضایی، اجرایی و امنیتی، رفتاری مسئولانه از خود نشان نداده و با دروغ‌پردازی‌های محیرالعقول در رسانه‌های رسمی به ویژه صدا و سیما رفتاری مسئولیت‌گریزانه از خود بروز داده‌اند».

این در حالی است که قوه قضائیه ایران اتهام ضرب‌وشتم زندانیان بند ۳۵۰ زندان اوین را به طور کامل تکذیب کرده، اما دولت ایران گفته است که هیئتی برای تحقیق در این خصوص تعیین کرده است.

با وجود این، مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری، که رابط میان دولت با قوه قضائیه است چنین اظهار نظر کرد که آن چه روز پنج‌شنبه، ۲۸ فروردین، در زندان اوین رخ داد «درگیری نبوده» است.

وزارت اطلاعات نیز که به گفته وزیرش قرار بود درباره این حوادث بیانیه‌ای صادر کند، هنوز اقدام به این کار نکرده است.

در بیانیه اعلام اعتصاب غذای شش زندانی رجایی‌شهر همچنین تاکید شده است که «موضع‌گیری‌های متناقض رئیس سازمان زندان‌ها که مستقیما مقام مسئول محسوب می‌شود، از تکذیب حادثه تا تخفیف و تمسخر قربانیان را شامل می‌شود. موضع‌گیری شبهه‌انگیز وزیر دادگستری و سکوت معنادار وزارت اطلاعات از جمله واکنش‌های غیرقابل توجیه مقامات دولتی محسوب می‌شود».

به گفته این شش زندانی، «گویی آقایان از یاد برده‌اند رای ملت ایران در خردادماه ۱۳۹۲ «نه» به حاکمیت دروغ، بی‌قانونی، فساد و بی‌کفایتی و آری به مطالبات جنبش سبز مردم ایران بود».

ابوالفضل قدیانی، دیگر زندانی سیاسی، با محکوم کردن «تهاجم وحشیانه و خونین نیروهای امنیتی و عوامل استبداد دینی به زندانیان مظلوم سیاسی - عقیدتی در بند ۳۵۰ اوین»، اعلام کرده است که برای «همدردی و همراهی با یاران دربند» خود، از چهارم اردیبهشت «روزه سیاسی» خواهد گرفت.

به گزارش کلمه، آقای قدیانی که هم‌اکنون در مرکز پزشکی قلب تهران بستری است، اتفاقات اوین را «حاکی از ترس و وحشت جبهه استبداد از موقعیت متزلزل خود در بین مردم ایران و نیز کینه و انتقام‌جویی از زندانیان سیاسی، عقیدتی حق‌گو، مقاوم و سرافراز» دانسته است.

۱۲ زندانی سیاسی و عقیدتی زندان اوین نیز که پیش از این اعتصاب غذای خود را اعلام کرده بودند، در بیانیه دیگری با انتقاد شدید از آن چه «دروغگویی» مقام‌های دولت و قوه قضائیه دانسته‌اند، خواستار مشاهده تصاویر «دوربین‌های راهرو ورودی، هواخوری و برخی دیگر از ساعت ۹: ۳۰ تا ۱۳: ۳۰ [روز ۲۸ فروردین] به طور کامل» برای روشن شدن حقیقت شده‌اند.

کلمه همچنین از انتقال حسین رونقی ملکی، زندانی سیاسی زندان اوین، که به همراه یازده تن دیگر از زندانیان بند ۳۵۰ اعتصاب غذا کرده، به بهداری این زندان در روز سه‌شنبه خبر داده است.

آقای رونقی ملکی مبتلا به بیماری کلیه است.
XS
SM
MD
LG