لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۲

ظریف: نگارش متن توافق جامع با کندی آغاز شده است


وزیر خارجه ایران می‌گوید اگر اراده سیاسی و واقع‌بینی وجود داشته باشد٬ ایران و ۱+۵ می‌توانند تا پایان تیرماه به نتیجه برسند.
وزیر خارجه ایران می‌گوید اگر اراده سیاسی و واقع‌بینی وجود داشته باشد٬ ایران و ۱+۵ می‌توانند تا پایان تیرماه به نتیجه برسند.
یک روز پس از آن‌که عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران در مورد آغاز نگارش متن توافق جامع اتمی ابراز امیدواری کرده بود٬ وزیر خارجه ایران اعلام کرد که نگارش متن این توافقنامه «با کندی» آغاز شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران٬ ایسنا٬ محمدجواد ظریف روز چهارشنبه ۲۸ خردادماه در جمع خبرنگاران در وین گفت که نگارش متن توافق نهایی هسته‌ای بین ایران و ۱+۵ آغاز شده است و توضیح داد: «از امروز مرحله نگارش با مقداری کندی شروع شده است که البته این به معنای آن نیست که روی مفاهیم به تفاهم رسیده‌ایم.»

وی اگرچه تاکید داشت که «هنوز اختلافات بسیار اساسی است» خاطر نشان کرد که طرفین از برخی نکاتی که «بیشتر مورد توافق است» نگارش را شروع می‌کنند.

آقای ظریف با این‌حال در این خصوص توضیح بیشتری نداد و گفت در زمان مناسب به این مسئله خواهد پرداخت.

روز گذشته عباس عراقچی ابراز امیدواری کرده بود که نگارش متن نهایی توافق اتمی «نه از موضوعات مهم٬ که از چارچوب کلی و مقدماتی» آغاز شود.

آقای عراقچی همچنین گفته بود که امیدوار است طرفین تا پایان تیرماه به نتیجه برسند.

وزیر خارجه ایران نیز روز چهارشنبه در این خصوص گفت «اگر ارداه سیاسی و واقع‌بینی وجود داشته باشد٬ حتی قبل از آن زمان هم توافق امکان‌پذیر است.»

مهلت شش‌ماه توافق موقت هسته‌ای ۳۰ تیرماه به پایان می‌رسد.

در حال حاضر مذاکرات هسته‌ای میان ایران و ۱+۵ در وین در جریان است.

عباس عراقچی فضای مذاکرات را «آرام و دوستانه» دانسته است. محمدجواد ظریف نیز روز چهارشنبه در خصوص مذاکرات گفت: «دوستان ما در دو روز گذشته بحث‌های زیادی داشتند که بحث‌های سختی هم است. بعضی مواضعی که توسط گروه ۱+۵ گرفته می‌شود کاملا غیر قابل قبول است و امیدواریم با واقع‌بینی کار را پیش ببرند.»

روز چهارشنبه سومین روز از مذاکرات هسته‌ای بود که در سطح معاونان در پایتخت اتریش برگزار شد.

مذاکرات هسته‌ای در وین طبق گزارش‌ها قرار است تا روز جمعه ادامه پیدا کند.
XS
SM
MD
LG