لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۲

اسرائيل با طرح مصر برای آتش بس با حماس موافقت کرد


شهر غزه پس از حمله هوایی اسرائیل، ۱۱ ژوئيه
شهر غزه پس از حمله هوایی اسرائیل، ۱۱ ژوئيه

دولت اسرائيل با پذيرش پيشنهاد مصر برای آتش بس، اعلام کرد از ساعت ۹ بامداد سه شنبه بيست و چهارم تير، پانزدهم ژوئيه، حملات خود به غزه را متوقف کرده است.

کابينه سياسی- امنيتی اسرائيل اين تصميم را پس از نشستی با رياست بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل، اعلام کرد.

کابينه اسرائيل در بيانيه ای «هشدار» داد «اگر حملات راکتی به اسرائيل ادامه يابد، واکنش ارتش اسرائيل سهمگين خواهد بود».

اين پيشنهاد در حالی از سوی دولت اسرائيل پذيرفته شد که دو نفر از وزيران مهم همپيمان با ائتلاف دولت نتانياهو با آن مخالف بودند.

آويگدور ليبرمن، وزير امور خارجه و رهبر حزب «اسرائيل خانه ما» و نفتالی بنت، وزير صنايع و رهبر حزب «خانه يهودی» پذيرش آتش بس را در حال حاضر نامناسب دانستند.

با وجود تصميم اسرائيل به آتش بس، حماس اعلام کرد که پيشنهاد مصر را رد می کند؛ شاخه نظامی اين سازمان اعلام کرد اين پيشنهاد را قابل قبول نمی داند.

در بيانيه ای که به نام «يگانهای عزالدين القسام» سه شنبه در غزه منتشر شد، آمده است که پذيرش آتش بس، «تسليم» تلقی خواهد شد، و حماس به آن تن در نخواهد داد.

سامی ابوزهری، سخنگوی حماس، نيز سه شنبه در مصاحبه با شبکه «الجزيره» اعلام کرد، عمليات حماس ادامه خواهد يافت و شليک راکتی زمانی متوقف می شود که همه مطالبات حماس از سوی «دشمن» پذيرفته شده باشد.

«يگانهای القدس»، شاخه نظامی سازمان جهاد اسلامی فلسطين نيز در بيانيه ای اعلام کرد، «شليک راکت تا آتش بس واقعی ادامه خواهد داشت».

حماس خواستار رفع محاصره نوار غزه از سوی اسرائيل و بازگشايی گذرگاه رفح است.

دو هفته از آغاز دور تازه‌ی حمله‌های اسرائيل به غزه و موشک‌پرانی‌های حماس به سوی اسرائيل می‌گذرد و دست‌کم ۱۸۰ فلسطينی کشته و بيش از هزار و صد نفر زخمی شده‌اند.

روز شنبه ۱۵ عضو شورای امنيت در بيانيه‌ای خواستار کاهش تنش‌ها و از سرگيری مذاکرات مستقيم بین اسرائيل و فلسطينی‌ها برای رسيدن به توافق جامع صلح برپايه اصل تشکيل کشور فلسطين در کنار اسرائيل شدند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، پیشتر گفته بود فشارهای بین‌المللی تاثیری بر عملیاتی که او هدف از آن را برقراری صلح و آرامش نامیده، ندارد.

XS
SM
MD
LG