لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۱

مهر: معامله وزیر علوم با فراکسیون اکثریت مجلس برای گریز از استیضاح


رضا فرجی دانا
رضا فرجی دانا

خبرگزاری مهر به نقل از یک نماینده مجلس خبر داد که وزیر علوم در دولت حسن روحانی پذیرفته است که در ازای حمایت فراکسیون اکثریت مجلس از او تا ده روز پس از جلسه مجلس، دو معاون خود را که مورد انتقاد این فراکسیون است از کار برکنار کند.

یک عضو شورای مرکزی فراکسیون «رهروان ولایت» مجلس که اکثریت مجلس را تشکیل می‌دهد روز سه‌شنبه، ۲۸ مردادماه، با اشاره به جلسه روزهای گذشته هیئت رئیسه این فراکسیون با رضا فرجی دانا، وزیر علوم، گفت: «هیئت رئیسه فراکسیون از فرجی دانا خواست قبل از جلسه استیضاح دو مشاور و معاون خود را که مورد انتقاد نمایندگان هستند عزل کند تا فراکسیون در جلسه استیضاح از وی حمایت کند که فرجی دانا نپذیرفته است.»

این نماینده مجلس شورای اسلامی که نخواسته است نامش فاش شود سپس اضافه کرد: «هیئت رئیسه فراکسیون پیشنهاد دیگری را مطرح کرده است، مبنی بر این که اگر وزیر علوم قول دهد که در صورت حمایت فراکسیون در جلسه استیضاح تا ده روز پس از جلسه علنی نسبت به عزل معاونان مورد انتقاد نمایندگان اقدام کند، فراکسیون رهروان در جلسه استیضاح از وی حمایت خواهد کرد. وزیر این پیشنهاد را پذیرفته است.»

طرح استيضاح رضا فرجی دانا، وزير علوم، تحقیقات و فناوری ایران، در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی روز سه‌شنبه، ۲۱ مرداد، با امضای ۵۱ نماينده اعلام وصول شد و جلسه استیضاح قرار است روز چهارشنبه هفته جاری، فردا، برگزار شود.

انتصاب افرادی که «سابقه شرکت در اعتراضات انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸» را داشته‌اند یکی از دلایل استیضاح وزیر علوم اعلام شده است.

جعفر میلی منفرد از جمله معاونان مورد انتقاد نمایندگان مجلس است. وی در جریان نشست سال ۸۸ انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها به مدت چند ساعت بازداشت شده بود.

اسماعیل جلیلی، عضو فراکسیون رهروان ولایت مجلس، نیز امروز خبر داد که نظر نهایی این فراکسیون درباره استیضاح وزیر علوم فردا و پس از برگزاری مجمع عمومی این فراکسیون اعلام می‌شود.

صفر نعیمی رز، سخنگوی فراکسیون رهروان ولایت مجلس، روز یک‌شنبه، ۲۶ مرداد، با اشاره به جلسه هیئت رئیسه این فراکسیون با وزیر علوم گفته بود که بر اساس توضیحات آقای فرجی دانا برخی موارد استیضاح مرتفع شده و تنها یکی دو مورد باقی مانده بود که ظاهراً وزیر علوم مصمم به رفع این موارد است.

به گفته آقای نعیمی رز، قریب به اتفاق اعضای هیئت رئیسه فراکسیون رهروان ولایت معتقدند که آقای فرجی‌ دانا می‌تواند نظر مثبت نمایندگان را جلب کند.

در روزهای گذشته تعداد زیادی از شخصیت‌های سیاسی به استیضاح وزیر علوم واکنش نشان داده‌اند.

محمد خاتمی، رئیس جمهور پیشین ایران، معتقد است که رویکرد دولت در حوزه آموزش عالی قابل تشویق است، نه تحت فشار قرار گرفتن.

در همین زمینه، آقای خاتمی روز دوشنبه در جمع اعضای شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران گفت: «از جمله جاهایی که توفیق خوب داشته که وعده‌های جناب آقای روحانی که ملت به آن رأی داده است را تأمین بکند آموزش عالی و محیط‌های دانشگاهی است.»

علی مطهری، نماینده تهران، نیز روز دوشنبه گفته بود که استیضاح‌کنندگان وزیر علوم از باز شدن فضای دانشگاه‌ها ترس دارند.

واکنش‌ها به استیضاح وزیر علوم همچنان ادامه دارد و رسانه‌های حامی دولت حسن روحانی امروز، سه‌شنبه، نامه‌هایی در حمایت از وزیر علوم، از جمله نامه ۱۱۶ مدیر مسئول نشریات دانشجویی و نامه ۵۱۲ فعال سیاسی، دانشجویی و رسانه‌ای اصلاح‌طلب را منتشر کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG