لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۶

جلسه استیضاح وزیر علوم دولت روحانی در جریان است


از صبح روز چهارشنبه، ۲۹ مرداد، جلسه علنی مجلس شورای اسلامی ایران برای استیضاح رضا فرجی دانا، وزیر علوم، تحقیقات و فن‌آوری دولت حسن روحانی، آغاز شد.

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، می‌گوید ۲۱۷ نماینده مجلس ایران به ریاست علی لاریجانی، جلسه روز چهارشنبه را آغاز کردند.

طرح استیضاح با درخواست ۵۱ نماینده در روز ۲۲ مرداد ماه به مجلس اعلام وصول شده بود.

گروهی از اعضای هیئت دولت ایران؛ از جمله اسحاق جهانگیری، معاون اول حسن روحانی، محمد جواد ظریف، وزیر خارجه، علی جنتی، وزیر ارشاد یا محمدباقر نوبخت، سخنگون دولت حضور دارند.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، برای انجام هفتمین سفر استانی خود در همین روز وارد اردبیل شده و در جلسه استیضاح حضور ندارد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، علیرضا زاکانی، نماینده اصولگرا، به عنوان نخستین موافق استیضاح پشت تریبون مجلس قرار گرفت.

او گفته است علت استیضاح « قانون شکنی، التهاب‌آفرینی، فعال کردن گسل‌های قومی مذهبی و سیاسی، گروه‌گرایی به جای تولید علم و آراستن دانشگاه‌ها است.»

حسین نقوی حسینی از دیگر نمایندگان موافق استیضاح در سخنان خود در موافقت با استیضاح گفته است «دانشگاه دارد آبستن فتنه جدیدی می‌شود و دانشگاه‌ها در خطر هستند.»

فتنه کلمه‌ای است که مقام‌های حکومتی در مورد اعتراضات گسترده به نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۸۸ از آن استفاده می‌کنند.

در هنگام سخنرانی او کلیپی نیز علیه وزیر علوم پخش شد که به گزارش ایسنا «مربوط به جلسه تشکل‌های دانشجویی با حضور وزیر علوم بود؛ دانشجویان در رابطه با سرپرستی دانشگاه شهید چمران و دانشگاه اصفهان از او سوال کردند که وزیر گفته است، متاسفم که سیستم اطلاعاتی مملکت اینقدر عقب مانده است.»

سرپرست فعلی دانشگاه «شهید چمران» نیز در این کلیپ دیده می‌شود در حالی‌که مشغول خواندن بیانیه معترضان سال ۱۳۸۸ است. حضور جفر توفیقی، معاون وزیر، نیز در میان متحصنین اعتراض‌های ۸۸ نشان داده شد.

محمد حسن آصفر، از اعضای کمیسیون سیاست خارجی مجلس، و موافقان استیضاح از دیگر کسانی است که به دادن مقام توسط فرجی دانا به کسانی که که در تظاهرات دانشجویی ۱۸ تیر سال ۷۶ و اعتراضات ۸۸ حضور داشته‌اند، اعتراض کرده است.

از دیگر موافقان استیضاح، علی اصغر زارع، نماینده تهران بود، که موضوع مطرح شدن بورسیه‌ها را به میان کشید.

در عین حال در ادامه جلسه استیضاح، علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران گفته است «آقای زاکانی در سخنان خود گفت به نظرم بخش زیادی از وزرا و معاونان رئیس جمهور از این موهبت بورس بهره‌مند بوده‌اند...» او در ادامه افزوده است در نامه‌ای که در این مورد از معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری دریافت کرده، اعلام شده است «این سخنان خلاف بوده» و حسن روحانی «از بورس استفاده نکرده است».

طرح استیضاح وزیر علوم ایران طی روزهای گذشته با واکنش شخصیت‌های سیاسی روبه‌رو شده است.

حملات اصولگرایان به آقای فرجی دانا در حالی‌ست که محمد خاتمی، رئیس جمهور پیشین ایران، گفته است رویکرد دولت در حوزه آموزش عالی قابل تشویق است، نه تحت فشار قرار گرفتن.

علی مطهری، یکی از نمایندگان تهران، نیز روز دوشنبه ۲۷ مرداد گفته بود که استیضاح‌کنندگان وزیر علوم از باز شدن فضای دانشگاه‌ها می‌ترسند.

یک روز پیش از آغاز استیضاح، خبرگزاری مهر به به نقل از یک نماینده مجلس نوشته بود که وزیر علوم در دولت حسن روحانی پذیرفته است که در ازای حمایت فراکسیون اکثریت مجلس از او، تا ده روز پس از جلسه مجلس، دو معاون خود را که مورد انتقاد این فراکسیون است از کار برکنار کند.

بنا به این گزارش او با برکناری این افراد پیش از جلسه استیضاح مخالفت کرده بود.

مجبتی صدیقی، معاون وزارت علوم، نیز روز یک‌شنبه به خبرگزاری ایسنا گفته بود که رضا فرجی دانا، از فرصت جلسه استيضاح خود برای «روشنگری» استفاده خواهد کرد.

نمايندگان مجلس پيش از اين به دو گزينه دیگر حسن روحانی برای وزارت علوم، یعنی جعفر ميلی‌منفرد و جعفر توفيقی، رای عدم اعتماد داده بودند. نمایندگان این دو را به حمايت از «فتنه» -اعتراضات گسترده به نتايج انتخابات رياست جمهوری سال ۱۳۸۸- متهم کرده بودند.

از سوی دیگر گروهی از حامیان وزیر علوم، می‌گویند افشای بورس‌های غیرقانونی در زمان دولت محمود احمدی‌نژاد و مسائل سیاسی، دلیل این استیضاح است.

در این جلسه، ابتدا موافقان و مخالفان استیضاح، طی دو ساعت به بیان دلایل خود پرداخته، سپس وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به دفاع از خود می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG