لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۶

وزیر دفاع ایران: دلیلی برای بازرسی مجدد آژانس از پارچین وجود ندارد


عکس هوایی از تاسیسات پارچین
عکس هوایی از تاسیسات پارچین

در آستانه پایان ضرب‌الاجل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران، وزير دفاع و پشتيبانی نيروهای مسلح جمهوری اسلامی می‌گويد که «هيچ دليلی برای دسترسی مجدد» این نهاد سازمان ملل به تاسیسات پارچين وجود ندارد.

خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، روز شنبه، اول شهريور، به نقل از حسين دهقان، وزیر دفاع، گزارش داد که «هيچ اتفاقی بعد از آخرين بازرسی» آژانس بين‌المللی انرژی اتمی در پارچين «رخ نداده است» که دليل بازرسی مجدد از اين تاسيسات باشد.

آژانس بين‌المللی انرژی اتمی و برخی کشورهای غربی معتقدند که جمهوری اسلامی در پارچين، چاشنی‌های انفجاری بمب‌های هسته‌ای را آزمايش کرده و سپس آثار اين آزمايش‌ها را محو کرده است.

بازرسان آژانس در سال ۲۰۰۵ دست‌کم يک بار از پارچين بازديد کردند، اما به گفته يوکيا آمانو، مدیرکل اين نهاد، در آن زمان آژانس اطلاعات لازم برای شناسايی محل مورد نظر برای انجام تحقيقات را نداشت.

جمهوری اسلامی می‌گويد تاسيسات پارچين تاسيساتی نظامی است، ارتباطی به برنامه اتمی ایران ندارد و به همين علت، الزامی به بازرسی آژانس بين‌المللی انرژی اتمی از آن وجود ندارد.

وزير دفاع ايران هم گفته است که «آژانس پرسش و ابهام جديدی را مطرح نکرده و موضوع چاشنی‌ها به قبل تعلق دارد».

حسين دهقان همچنين در پاسخ به اين پرسش که آيا اطلاعات دانشمندان صنعت دفاعی در اختيار آژانس بين‌المللی انرژی اتمی قرار می‌گيرد؟ گفته است: «ما اطلاعات دانشمندان را در اختيار آنها قرار نداده و هيچ‌گاه هم قرار نمی‌دهيم.»

سخنان وزير دفاع جمهوری اسلامی درباره تاسيسات پارچين در حالی بيان شده که خبرگزاری رويترز روز شنبه به نقل از ديپلمات‌ها در آژانس بين‌المللی انرژی اتمی گزارش داده است که روند همکاری ايران با آژانس برای پاسخ دادن به پرسش‌های اين نهاد به کندی پيش رفته و «پیشرفت محدودی» داشته است.

بر مبنای توافق ميان جمهوری اسلامی و آژانس بين‌المللی انرژی اتمی، تهران تا ۲۵ اوت (سوم شهريور) فرصت دارد تا به ابهامات موجود درباره برنامه اتمی خود پاسخ دهد.

آزمايش‌های احتمالی درباره چاشنی‌های انفجاری بمب‌های اتمی، يکی از ابهام‌های اصلی موجود در اين باره است.

XS
SM
MD
LG