لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۰

«کشف چندین بدافزار» در تأسیسات هسته‌ای ایران


کارخانه تبدیل اورانیوم در اصفهان
کارخانه تبدیل اورانیوم در اصفهان

معاون سازمان انرژی اتمی ایران، از شناسایی و جلوگیری از «خرابکاری‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری هسته‌ای» خبر داد و کشورهای آلمان، فرانسه، انگلیس و آمریکا را به تلاش برای «خرابکاری» در تاسیسات هسته‌ای ایران متهم کرد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، اصغر زارعان، دوشنبه ۳ شهریور، گفت: «در یک سال گذشته چندین مورد بدافزار داشتیم که شناسایی شدند».

به گفته آقای زارعان، پیش از راه‌اندازی کارخانه تبدیل دی‌اکسید اورانیوم به اورانیوم طبیعی، که چند روز پیش افتتاح شد، چندین بدافزار در این کارخانه شناسایی و خنثی شده‌است.

آقای زارعان، آلمان، فرانسه، انگلیس و آمریکا را به تلاش برای «اختلال» در فعالیت‌های هسته‌ای ایران متهم کرد و گفت که در آزمایشگاهی در ایالت نیومکزیکو آمریکا فرایند «خرابکاری» در صنعت هسته‌ای ایران دنبال می‌شود.

معاون حفاظت و امنیت هسته‌ای سازمان انرژی اتمی، تصریح کرد: «توانسته‌ایم در زمینه مقابله با خرابکاری صنعتی صددرصد به صورت نرم‌افزاری و سخت‌افزاری و با همکاری مراجع مربوطه از جمله وزارت اطلاعات از این فرایند جلوگیری کنیم».

اصغر زارعان از تاسیس آزمایشگاهی برای بررسی تجهیزات مرتبط با صنعت هسته‌ای خبر داد و افزود: «این آزمایشگاه در جهت خنثی کردن اقدامات خرابکارانه دستگاه‌های جاسوسی و اطلاعاتی بیگانه ایجاد شده‌است».

علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، یکشنبه، ۱۴ مهر ۱۳۹۲ از دستگیری چهار نفر به علت آنچه که تلاش برای انجام «عملیات خرابکارانه» در یکی از تاسیسات هسته‌ای ایران خواند، خبر داده‌بود.

سایت‌ها و تاسیسات مرتبط با برنامه اتمی ایران تاکنون چند بار هدف عملیات خرابکارانه قرار گرفته‌اند. از جمله در سال ۱۳۸۹ یک بدافزار اینترنتی که به «استاکس‌نت» مشهور شد، به سایت‌های هسته‌ای ایران و به ویژه مرکز غنی‌سازی اورانیوم نطنز حمله کرد و حدود یک هزار سانتریفیوژ این مرکز را برای مدتی از کار انداخت.

رسانه‌های آمریکایی در آن هنگام گزارش دادند که استاکس‌نت، پروژه مشترک اسرائیل و آمریکا برای صدمه زدن به برنامه اتمی ایران بوده و از آن به عنوان «شدیدترین نمونه حمله سایبری به مراکز هسته‌ای در دنیا» نام بردند.

به گفته معاون حفاظت و امنیت هسته‌ای سازمان انرژی اتمی، بخشی از «تلاش برای نفوذ» در تاسیسات هسته‌ای ایران از طریق تجهیزاتی انجام می‌شود که ایران برای تاسیسات هسته‌ای خود از خارج از کشور خریداری می‌کند.

آقای زارعان با اشاره به آنچه «فعالیت‌ها دستگاه‌های جاسوسی بیگانگان» خواند، تصریح کرد: «دستگاه‌های بیگانه و عوامل آنان بر سر راه پیمانکاران و خریداران قرار می‌گیرند و آنها در صدد هستند در تمامی نقاط کشور در فعالیت‌های هسته‌ای ما نفوذ کنند».

وی اضافه کرد: «رویکرد آنها به فعالیت‌های هسته‌ای ایران منحصر نیست بلکه در زمینه‌های دفاعی، مخابرات و دیگر مراکز حساس و حیاتی کشور این روند وجود دارد».

مهدی کریمی، معاون طرح و توسعه شرکت ارتباطات زیرساخت، دیروز گفته بود که عمده «حملات سایبری» به ایران به مسائل مالی، صنعتی و دولتی مربوط می‌شود.

رسانه‌های ایران خرداد ماه سال ۱۳۹۱ گزارش دادند که سایت بانک مرکزی ایران مورد حمله سایبری قرار گرفت و شبکه و اینترنت داخلی این بانک نیز قطع شد.

پیش از این مقام‌های جمهوری اسلامی بارها آمریکا را به جنگ سایبری علیه ایران متهم کرده‌اند. این در حالی است که تهران نیز به دفعات به دست داشتن در حمله سایبری علیه بانک‌ها و موسسات مختلف آمریکا متهم شده‌است.

نشریه کریستین ساینس مانیتور، هشتم اردیبهشت ماه امسال، بخش‌هایی از گزارش شرکت آمریکایی امنیت سایبری «ماندیانت» را منتشر کرد که از افرایش حملات سایبری یک سال اخیر هکرهای ایران به بخش انرژی و سازمان‌های دولتی در ایالات متحده خبر می‌داد.

XS
SM
MD
LG