لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۳۱

جان کری خواستار آزادی شهروندان آمریکایی – ایرانی زندانی در ایران شد


جان کری، وزير امور خارجه آمريکا، از حکومت ايران خواسته است که شهروندان آمريکايی- ايرانی زندانی را آزاد کرده و برای يافتن شهروند ناپديده شده آمريکايی با واشينگتن همکاری کند.

وزير امور خارجه آمريکا در بيانيه ای که روز جمعه هفتم شهريورماه منتشر شده، خواستار آزادی ميرحکمتی، سعيدعابدينی و جيسون رضائيان که در ايران زندانی هستند،شده است.

وزير امور خارجه امريکا در بيانيه خود تصريح کرده است: امروز مصادف با سومين سال بازداشت اميرحکمتی، به اتهام کذب و واهی جاسوسی است، در حالی که او برای ديدار با خانواده اش به ايران سفر کرده بود.

امير ميرزايی حکمتی، تفنگدار دريايی سابق ارتش ايالات متحده است که در ماه اوت سال ۲۰۱۱ ، (مردادماه ۱۳۹۰) در حالی که برای ديدار با مادربزرگش به ايران سفر کرده بود به اتهام جاسوسی برای ايالات متحده دستگير و زندانی شد.

حکم آقای حکمتی که در ابتدا اعدام اعلام شده بود، در دادگاه تجديدنظری که به شکل مخفيانه در ماه دسامبر گذشته تشکيل شد به ده سال حبس تغيير پيدا کرد.

سعيد عابدينی، کشيشی تبشيری ۳۴ ساله، شهروند آمريکا و از تبار ايرانی‌ست؛ او در سفری به ايران به خاطر «راه‌اندازی کليساهای خانگی» و به اتهام «اقدام عليه امنيت ملی» به هشت سال زندان محکوم شده است.

جيسون رضاييان، خبرنگار روزنامه واشنگتن پست در ايران، نیز به همراه يگانه صالحی، همسر آقای رضاييان که خبرنگار روزنامه اماراتی نشنال است و دو آمريکايی ديگر، روز ۳۱ تير بازداشت شدند.

جان کری همچنين در این بیانیه همکاری ايران را برای يافتن رابرت لوينسون، شهروند ناپديده شده آمريکايی خواستار شده است.

پيشتر گزارش ها حاکی از ان بود که رابرت لوينسون به عنوان بازرس خصوصی برای يک شرکت بزرگ کار می‌کرد و برای تحقيق در مورد «قاچاق سيگار» به جزيره کيش در ايران سفر کرده بود؛ جايی که در سال ۱۳۸۵ ناپديد شد.

خبرگزاری فرانسه در آذر ماه در گفت‌وگويی با داوود صلاح‌الدين، کسی که می‌گويد لوينسون را آخرين بار ديده، از قول او نوشته بود «مقام‌های ايرانی لوينسون را دستگير کرده‌اند».

بنا بر گزارشی که خبرگزاری آسوشیتدپرس در آذر ماه سال گذشته منتشر کرد، رابرت لوینسون، در ماموریتی که رسما تائید نشده بود، برای سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سیا، اطلاعات جمع می‌کرد.

XS
SM
MD
LG