لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۴

اوباما: برای اقدام علیه «داعش» در سوریه تردید نخواهم کرد


باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، در سخنرانی تلویزیونی خود در عصر چهارشنبه، ۱۹ شهریور، گفت ایالات متحده «به طور هدفمند به حملات هوایی» علیه گروه داعش ادامه می‌دهد؛ «به این معنی که من برای اقدام علیه داعش در سوریه تردید نخواهم کرد. این اولویت اصلی ریاست‌جمهوری من است: اگر آمریکا را تهدید کنی، پناهگاه امنی پیدا نخواهی کرد».

به گفته رئیس‌جمهوری آمریکا، این کشور حتی اگر گروه‌های تروریستی را هدف قرار ندهد نیز باز با تهدید روبه‌رو خواهد بود.

باراک اوباما می‌گوید: «ما نمی‌توانیم همه آثار شرارت را از جهان پاک کنیم. و گروه‌های تروریستی کوچک و آدم‌کش‌ها قادرند ضربه‌ای شدید وارد کنند. این قبل از یازده سپتامبر (۲۰۰۱) بود و امروز هم باقی است.»

رئیس‌جمهوری ایالات متحده افزوده است که «به همین خاطر ما باید به محض پدیدار شدن تهدید مراقب آن باشیم.»

به گفته اوباما، در حال حاضر بزرگ‌ترین تهدید از خاورمیانه و شمال آفریقا می‌آید، «جایی که گروه‌های افراطی از نارضایتی برای اهداف خود بهره‌بردای می‌کنند و یکی از این گروه‌ها «داعش» است که خود را حکومت اسلامی می‌نامد».

به گفته رئیس‌ جمهور آمریکا، «داعش» نه حکومت است و نه اسلامی، چرا که «هیچ مذهبی کشتار آدم‌های بی‌گناه را مجاز نمی‌داند».

به گفته اوباما، این گروه خاورمیانه، از جمله مردم عراق و سوریه را تهدید می‌کند و اگر جلویش گرفته نشود «تهدید فزاینده‌اش به خارج از منطقه، از جمله آمریکا، سرایت می‌کند».

رئیس‌جمهوری آمریکا در سخرانی خود در عین حال بر اعزام ۴۷۵ سرباز دیگر به عراق اشاره کرده و با این حال تاکید کرد که «همان طور که قبلا هم گفته‌ام، این نیروهای آمریکایی ماموریت جنگی ندارند».

به گفته او، آمریکا درگیر جنگ زمینی دیگری در عراق نخواهد شد؛ «اما آنها برای آموزش نظامی، امنیتی و کاربرد ادوات و حمایت نیروهای عراقی و کرد لازم هستند».

رئیس‌ جمهوری آمریکا پیشتر نیز تاکید کرده بود که مایل نیست تا نیروهای نظامی این کشور وارد عملیات زمینی در کشورهایی مانند عراق شوند.

با اجازه‌ای که او صادر کرده است، طی هفته‌های گذشته نیروها و مواضع «خلافت اسلامی» هدف حملات هوایی قرار گرفته‌اند.

در کنار این حملات هوایی نیروهای ارتش عراق، پیشمرگه‌های کرد و شبه‌نظامیان دست به حملات زمینی علیه افراطیون سنی زده‌اند.

باراک اوباما در عین حال تاکید کرده است که واشینگتن با متحدان خود همکاری خواهد کرد تا جلو نفوذ جنگجویان خارجی، به داخل و خارج از خاورمیانه گرفته شود.

او در عین حال افزوده است که دولتش به ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه برای غیرنظامیان نیز ادامه خواهد داد.

سخنرانی باراک اوباما در آستانه سالگرد یازدهم سپتامبر و حملات القاعده به آمریکا صورت گرفته است.

پیشتر نیز انتظار می‌رفت که رئیس جمهوری آمریکا در بخش مهمی از سخنرانی خود، به گروه «خلافت اسلامی» و تهدیدهای آن بپردازد.

رئیس‌جمهوری ایالات متحده، یک روز پیش از این سخنرانی در دیدار با سران کنگره آمریکا با آنها در مورد تهدید گروه «خلافت اسلامی» صحبت کرد.

موضوع اقدام احتمالی آمریکا علیه «خلافت اسلامی» در سوریه، از موضوعاتی است که قانونگذاران آمریکایی را این روزها به اظهار نظر و بحث کشانده است.

شبکه خبری سی‌ان‌ان می‌گوید در حالی‌ که از یک سو گروهی مایل‌ هستند در این مورد در کنگره رای‌گیری شود، گروهی دیگر می‌گویند رئیس‌ جمهوری بر اساس قانونی که بیش از یک دهه پیش برای مبارزه با القاعده تصویب شده بود، در حال حاضر نیز مجوز لازم برای گسترش عملیات علیه «خلافت اسلامی» را دارد.

همزمان با سخنرانی باراک اوباما در مورد راهکار آمریکا علیه «داعش»، وزیر خارجه این کشور نیز برای ایجاد ائتلافی علیه این گروه در خاورمیانه به سر می‌برد.

جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده، در بغداد گفته است نه ایالات متحده و نه دیگر کشورهای جهان نمی‌توانند نظاره‌گر گسترش شرارت این گروه بمانند.

XS
SM
MD
LG