لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۳

ایران: امکان توافق «اگر ۱+۵ آماده اتخاذ تصمیمات سخت باشد»


محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه ايران، می‌گويد که اگر گروه کشورهای ۱+۵ «آمادگی اتخاذ تصميمات سخت» را داشته باشد، امکان رسيدن به توافق حتی تا قبل از ضرب‌العجل سوم آذر نیز وجود دارد.

خبرگزاری مهر گزارش داده است که آقای ظريف اين سخنان را روز شنبه، ۲۹ شهريور، در ديدار با وزير امور خارجه نروژ که در محل نمايندگی جمهوری اسلامی در نيويورک آمريکا انجام شد بيان کرد.

اين در حالی است که پيش از آقای وزير امور خارجه ايران، اين جان کری، وزير امور خارجه آمريکا، بود که گفته بود جمهوری اسلامی «بايد تصميم‌های بسيار دشواری به منظور ايجاد اطمينان درباره صلح‌آميز بودن برنامه هسته‌ای خود اتخاذ کند».

در همین حال خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، گزارش داده است که محمدجواد ظريف در گفت‌وگو با وب‌سايت خبری «پی‌بی‌اس» در آمريکا، درباره اين که چرا ايران عدد پيشنهادی غرب در مورد تعداد سانتريفيوژ‌های خود را قبول نمی‌کند؟ گفت: «ما برای مذاکره اينجا هستيم و نه برای قبول تصميمات تحميلی.»

وزير امور خارجه ايران توضيح داد: «ما محدوديت را قبول کرده‌ايم، اما اين محدوديت الزام‌آور نبود، بلکه تنها در جهت ايجاد اعتماد است. اما ما هيچ‌ گونه عدد تحميل شده‌ای را قبول نمی‌کنيم. ما قبول نمی‌کنيم که از ما خواسته شود غيرممکن را انجام دهيم.»

او همچنين درباره احتمال تمديد مذاکرات‌ بعد از ۲۴ نوامبر (سوم آذر) گفت: «من نمی‌گويم که ۲۴ نوامبر آخرالزمان [برای مذاکره] است، اما ما بايد از همه انرژی خود برای دستيابی به توافق تا اين زمان استفاده کنيم.»

توافق هسته‌ای شش ماهه ژنو که آذر پارسال ميان ايران و شش قدرت جهانی به دست آمد و از ۳۰ دی‌ماه ۱۳۹۲ به اجرا گذاشته شد، در تيرماه سال جاری به مدت چهار ماه ديگر تمديد شد و طرفين تلاش دارند تا آذرماه امسال به توافق جامع هسته‌ای دست يابند، اگرچه اظهارات مقامات غربی و ايران حاکی از وجود شکاف در مواضع تهران و شش قدرت جهانی از جمله درباره تعداد سانتريفيوژها و ظرفيت غنی‌سازی اورانيوم توسط جمهوری اسلامی است.

گزارش‌های رسيده از نيويورک حاکی است که مذاکرات نمايندگان ايران و گروه ۱+۵ برای کاهش اختلافات خود از جمعه در مقر سازمان ملل متحد آغاز شده است.

در میانه همین مذاکرات، به گزارش خبرگزاری فارس، عباس عراقچی، معاون وزارت امور خارجه، بعد از حضور در نشست مديران سياسی جمهوری اسلامی و ۱+۵ در نيويورک گفت که علي‌رغم «اختلافات در موضوعات»، اما «فضای بسيار خوب و سازنده‌ای بر مذاکرات حاکم است و اراده و جديت لازم در همه طرف‌ها وجود دارد».

آقای عراقچی با ابزار اميدواری به اين که «در روزهای آينده يک جمع‌بندی به دست آيد و پيشرفتی را در مذاکرات شاهد بود» افزود: «بر همين اساس کارشناسان، کارشان را شروع کردند و شنبه بحث‌های کارشناسی ادامه می‌يابد و همزمان گفت‌وگوهای دوجانبه را ادامه خواهيم داد.»

XS
SM
MD
LG