لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۳

نماینده مجلس از مصرف ۲۰۰ میلیون لیتر مشروب الکلی در ایران خبر داد


 برخورد نیروی انتظامی با مشروب های الکلی کشف شده
برخورد نیروی انتظامی با مشروب های الکلی کشف شده

نایب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس ایران می‌گوید که بر اساس آمار وزارت بهداشت در بسیاری مناطق مصرف خوراکی الکل افزایش داشته به گونه‌ای که در حال حاضر بیش از ۲۰۰ میلیون لیتر انواع مشروب الکلی ساخت داخل و قاچاق در کشور مصرف می‌شود.

حسن تامینی لیچائی در گفت‌وگو با خبرگزاری مجلس، «خانه ملت»، همچنین گفته که این نگرانی بین تولیدکنندگان الکل وجود دارد که الکل‌های تولید شده وارد چرخه مصرف مشروبات الکلی شود.

آقای لیچائی در گفت‌وگوی خود با وب سایت خانه ملت هیچ اشاره‌ای به منابع آماری خود نکرده‌است.

به گفته نماینده رشت در مجلس، تولیدکنندگان، الکل را به دو شکل تولید و عرضه می‌کنند، شکل اول فله‌ای است که در اختیار مصرف کنندگان قرار می‌گیرد و شکل دوم به شکل بسته‌بندی شده بین مراکز درمانی و بیمارستان‌ها توزیع می‌شود که مواد اولیه آن نیز از چغندر یا نیشکر است.

به گفته او در تولید مواد الکلی باید ماده تلخ‌کننده‌ای استفاده شود که به شکل مستقیم غیرقابل مصرف خوراکی خواهد شد، اما با توجه به گرانی این ماده بسیاری از تولیدکنندگان الکل از آن استفاده نمی‌کنند که منجر به شیرین بودن الکل شده و در برخی موارد در تهیه مشروبات الکلی استفاده می‌شود.

نماینده رشت همچنین گفت که «متاسفانه تاکنون پلیس امنیت نتوانسته از تولید مشروبات الکلی جلوگیری کند، بنابراین ما اکنون درصدد هستیم تا از تولیدکنندگان الکل که درنظر دارند در تولیدات خود از ماده تلخ‌کننده استفاده کنند به شکلی حمایت کنیم.»

به دلیل ممنوعیت فروش و مصرف مشروبات الکلی در ایران، مصرف‌کنندگان به تهیه غیرقانونی یا مصرف نوشیدنی‌های الکلی دست‌ساز و خانگی و حتی مصرف الکل طبی روی آورده‌اند که در مورد سلامت این محصولات اطمینانی وجود ندارد.

اسفندماه گذشته خبرگزاری های داخلی اعلام کردند که در شهر رفسنجان به دلیل مصرف مشروب الکلی دست‌ساز و تقلبی ۳۶۰ تن مسموم و ۷ تن نیز کشته شدند.

سال ۱۳۹۱ نیز اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی ایران به طور رسمی اعلام کرد که دست کم ۲۰۰ هزار معتاد به الکل در ایران وجود دارد.

نوشیدن مشروب الکی در ایران بر اساس قانون مجازات اسلامی ممنوع و حرام است و برای آن ۸۰ ضربه شلاق در نظر گرفته شده است.

بر اساس این قانون پس از دوبار تعزیر به دلیل شرب خمر یا همان مصرف مشروب الکلی، قاضی می‌تواند حتی حکم اعدام متهم را نیز صادر کند.

XS
SM
MD
LG