لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۶

یک نماینده مجلس درباره بورسیه‌ها تهدید به افشاگری کرد


رضا فرجی دانا، وزیر پیشین علوم
رضا فرجی دانا، وزیر پیشین علوم

یک نماینده مجلس در ایران می گوید که اگراسامی بورسیه‌های غیرقانونی اعلام نشود نام ۱۰نماینده وفرزندان مسوولان دولت قبل را افشا می کند.

به گزارش روزنامه شرق چاپ تهران، جواد هروی، عضو کمیسیون آموزش در مجلس ایران درباره اینکه آیا قرار است مماشاتی درباره قرائت اسامی نماینده‌های حاضر در فهرست بورسیه‌ها صورت گیرد، می‌گوید: «با هیچ‌کس تعارف نداریم، اسامی خوانده خواهد شد. منتظریم ببینیم کمیته شکل‌گرفته چه خواهد کرد اما اگر بنا بر مماشات باشد، بدون شک شخصا اسامی را اعلام می‌کنم.»

این در شرایطی است که برای نخستین‌بار حامد قادرمرزی، نایب‌رییس فراکسیون دانشگاهیان مجلس خبر داد ریشه استیضاح رضا فرجی‌دانا وزیر پیشین علوم در افشاگری وزارت علوم درباره بورسیه‌های غیرقانونی بوده است.

او گفته که نام ۱۰نماینده مجلس در میان فهرست سه‌هزار بورسیه غیرقانونی است که وزیر علوم به‌تازگی آن را افشا کرده و برخی از همین نمایندگان پای نامه استیضاح وزیر را امضا نکرده‌اند و از وزارت علوم قول گرفته‌اند تا در صورت افشای اسامی، نامی از آنها برده نشود.

اکنون جواد هروی، عضو کمیسیون آموزش نیز می گوید که « ابعاد فساد و تجارت علمی در نهاد دانشگاه در فهرست بلندبالای بورسیه‌ها آشکار شده و علاوه بر بحث اسامی نمایندگان، اتفاقا اسامی فرزندان برخی وزرا و مسوولان دولت احمدی‌نژاد هم در فهرست بورسیه‌های غیرقانونی آمده که به وقت مقتضی اعلام خواهد شد.»

هروی معتقد است «دولت در معرفی اسامی بورسیه‌های غیرقانونی باید ضرب‌الاجلی تعیین کند چراکه اگر این‌طور نباشد، این آقایانی که غیرقانونی بورسیه شده‌اند، دکترا را گرفته و بعد هم عضو هیات علمی می‌شوند. این کار خطای آشکار است و نمی‌شود به این سادگی به جایگاه‌های علمی و دانشگاهی چوب حراج زد.» آنچنان که خبر آنلاین نوشته همه نگرانی‌ها بیشتر به همین کلیدواژه «وقت مقتضی» بازمی‌گردد؛ چراکه گویا فرارسیدن این «وقت مقتضی»، این روزها، به درازا کشیده و مدام «ان قلت‏‏‌هایی» در پی افشای اسامی بورسیه‌های غیرقانونی مطرح می‌شود. وزارت علوم اعلام کرده، از مجموع سه‌هزارو۷۰۰بورسیه مورداتهام، تا حالا، مشخص شده دوهزارو۱۰۰پرونده، تخلفی ندارند و این احتمال وجود دارد که ارقام متخلفان بورسیه تا روز معرفی وزیر پیشنهادی علوم به مجلس، کاهش یابد.

پیشتر محمد علی نجفی سرپرست وزارت علوم گفته بود که سرپرست وزارت علوم ایران با اعلام اینکه بورسیه شدن ۱۶۰۰تن در دولت قبل «ایراداتی» دارد گفت که حدود یک‌سوم از این افراد از مربیان دانشگاه بوده‌اند.

همزمان رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، نیز خبر داده بود که «بسیاری» از دانشجویان درحال تحصیل در دوره‌های کارشناسی ارشد و دکترای دانشگاه آزاد «دارای سوابق شرکت در آزمون نیستند.»

به گزارش وب سایت خانه ملت، محمد علی نجفی، سرپرست وزارت علوم ایران، روز ۵ مهر ماه از بررسی پرونده ۳هزار و ۷۰۰ دانشجوی بورسیه شده در دولت قبل خبر داد و گفت که حدود ۲هزار و۱۰۰ نفر از این افراد براساس ضوابط و آیین‌نامه‌های زمان بورسیه شدن «مشکلی» ندارند.

او اما افزود که بورسیه شدن هزار و ۶۰۰تن در دولت قبل، براساس آیین‌نامه‌های زمان بورسیه شدن این افراد «ایراداتی» دارد که ممکن است منجر به محرومیت این بورسیه‌شدگان از تحصیل یا تبدیل بورس آنان به ادامه تحصیل با هزینه شخصی شود.

XS
SM
MD
LG