لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۱

هشدار مذاکره‌کننده ایران: غرب تحریم‌ها را یک‌جا بردارد؛ دنبال تمدید مذاکرات نیستیم


مجید تخت روانچی
مجید تخت روانچی

یک عضو ارشد در تیم مذاکره‌کننده اتمی ایران می‌گوید که «طبقه‌بندی» و لغو « پله‌پله» تحریم‌ها مورد قبول جمهوری اسلامی نیست و غرب باید تحریم‌ها علیه ایران را یک‌جا بردارد.

به گزارش وب‌سایت شبکه خبر، وابسته به صدا و سیمای جمهوری اسلامی، مجید تخت روانچی، عضو ارشد در تیم اتمی ایران، روز سه‌شنبه، ششم آبان، در یک برنامه تلویزیونی گفت: «طبقه‌بندی تحریم‌ها را قبول نداریم، غرب باید تحریم‌ها علیه ایران را یک‌جا بردارد.»

آقای تخت روانچی در عین حال تاکید کرد که ایران در پی تمدید زمان مذاکرات نیست و «تلاش می‌کنیم در زمان مشخص به نتیجه دلخواه خود برسیم».

اما این نقطه مقابل گزارش روز سه‌شنبه خبرگزاری فرانسه به نقل از یک دیپلمات «غربی نزدیک به مذاکرات» است که رسیدن به نتیجه در زمان باقی‌مانده از مهلت تعیین‌شده را «بسیار بعید» دانسته است.

به گفته این دیپلمات که خبرگزاری فرانسه به نامش اشاره نکرده، احتمال این که هفت کشور درگیر در مذاکرات اتمی در «چهار هفته و نیم» باقی‌مانده به نتیجه برسند «بسیار ضعیف» است.

بر اساس توافق‌های قبلی مهلت ایران و کشورهای گروه ۱+۵ برای رسیدن به توافق جامع مورد قبول طرفین سوم آذرماه سال جاری به پایان می‌رسد.

در همین حال به گفته مجید تخت روانچی، جمهوری اسلامی ایران نمی‌پذیرد تحریم‌ها دانه‌دانه لغو شود یا این که توافق ژنو شکل دیگری پیدا کند.

معاون وزیر امور خارجه ایران تصریح کرد: «ما طبقاتی برخورد کردن با تحریم‌ها را قبول نداریم؛ یعنی یک طبقه تحریم‌های اقتصادی، یک طبقه تحریم‌های تجاری و یک طبقه تحریم‌های سیاسی و یا چیزهای مختلف باشد، بلکه با تحریم‌ها باید به‌صورت واحد برخورد شود.»

سخنان آقای تخت روانچی در حالی بیان می‌شود که پیش از این خبرگزاری رویترز خبر داده بود که طرف ایرانی در مذاکرات با کشورهای گروه ۱+۵ گفته است که دیگر در قبال محدود کردن فعالیت هسته‌ای خود تقاضای رفع کامل تحریم‌ها را ندارد و برداشته شدن اولیه تازه‌ترین و زیان‌بارترین تحریم‌ها را می‌پذیرد.

با این حال مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، روز سه‌شنبه، ۲۹ مهر، این خبر را تکذیب کرد.

آقای تخت روانچی همچنین با بیان این که لغو «پله‌پله» تحریم‌ها از نظر ما قابل قبول نیست، تاکید کرد: «این که تحریم‌ها باید برداشته شود اصلا مبنای صحبت ما برای توافق در ژنو است و کلمه‌ای که به کار رفته لغو تحریم‌ها است و ما به کمتر از این رضایت نمی‌دهیم.»

معاون وزیر امور خارجه ایران همچنین با تاکید بر این که هیچ وقت «غنی‌سازی دکوری» را قبول نمی‌کنیم افزود: «اصلا قابل تصور نیست شما با یک برنامه غنی‌سازی دکوری بتوانید به میزان ۱۹۰ هزار سو برسید.»

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، پیشتر در روز ۱۶ تیرماه سال جاری گفته بود که «نیاز قطعی کشور در بحث ظرفیت غنی‌سازی ۱۹۰ هزار سو است.»

به دنبال این اظهار نظر آقای خامنه‌ای، خبرگزاری رویترز روز ۲۳ تیر نوشت که هیئت ایرانی که همزمان با این سخنان در حال مذاکره بود با این اظهارات رهبر جمهوری اسلامی آن هم در حساس‌ترین زمان مذاکرات «غافلگیر» شده است.

سو (SWU) واحد اندازه‌گیری و مخفف «واحد کار جداسازی» اورانیوم سبک از سنگین است و هر سو حدوداً محصول یک سانتریفیوژ از نوع قدیمی است.

آقای تخت روانچی درباره تعداد سانتریفیوژهای ایران نیز گفت: «درحال مذاکره هستیم استفاده از سانتریفیوزهای نسل جدید جزء برنامه ماست اینها از نسل یک است و تعدادی از نسل دو هم داریم و هدف ما این است که از نسل‌های جدید استفاده کنیم و حرکت ما به سمت جلو است.»

طی روزها و هفته‌های گذشته، گزارش‌های گوناگونی در مورد شمار پیشنهادی سانتریفیوژهایی که ایران می‌تواند در توافقی جامع از آنها به طور فعال استفاده کند، یا آنهایی که ممکن است خارج از روند گازدهی و غنی‌سازی بمانند، منتشر شده است.

ایران ۲۰ هزار سانتریفیوژ دارد که به گفته مقام‌های جمهوری اسلامی در حال حاضر نزدیک به ده هزار ماشین فعال هستند.

معاون وزیر خارجه ایران درباره احتمال به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته ای تا سوم آذر نیز گفت: «اگر غربی‌ها واقعا دنبال حل مسئله هستند، در چارچوب خطوطی که تعیین شده ما در یک ماه می‌توانیم تمامش کنیم، ولی ما یک طرف نیستیم، طرف مقابل هم هست.»

وی با انتقاد از آن چه «زیاده‌خواهی‌های غرب» خواند گفت که اگر آنان «قرار است تصمیم سختی بگیرند، الان موقع آن است و این کار شدنی است.»

وندی شرمن، معاون سیاسی وزارت خارجه آمریکا، روز اول آبان با «عادلانه و قابل اجرا» خواندن ایده‌های پیشنهاد شده از سوی طرف‌های مذاکره به ایران، تقصیر شکست احتمالی مذاکرات هسته‌ای را متوجه ایران دانسته بود.

XS
SM
MD
LG