لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۵

سرپرست وزارت علوم با استعفای میلی منفرد موافقت نکرد


محمد علی نجفی، سرپرست وزارت علوم
محمد علی نجفی، سرپرست وزارت علوم

با وجودی که جعفر ميلی منفرد، نخستين وزير پيشنهادی حسن روحانی برای تصدی وزارت علوم به گفته خود به خاطر «هموار کردن مسير برای انتخاب وزير جديد علوم» از منصب معاون آموزشی این وزارتخانه درخواست استعفا داده است، اما خبر می‌رسد که سرپرست کنونی وزارت علوم با این استعفا موافقت نکرده‌است.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، محمد علی نجفی، سرپرست وزارت علوم، روز یکشنبه ۲۵ آبان گفت که با استعفای معاون آموزشی و رئیس مرکز هیات‌های امنای این وزارتخانه موافقت نکرده‌است.

روز شنبه جعفر میلی منفرد، معاون آموزشی، و سعید سمنانیان، مشاور وزیر و رئیس مرکز هیئت‌های امنای وزارت علوم، در نامه‌های جداگانه به محمدعلی نجفی، سرپرست این وزارتخانه، استعفای خود را اعلام کرده بودند.

جعفر میلی منفرد نخستین وزیر پیشنهادی حسن روحانی برای تصدی وزارت علوم بود که مجلس به وی رأی اعتماد نداد.

انتصاب آقای میلی منفرد به سمت معاون وزیر علوم از جمله دلایل استیضاح و برکناری رضا فرجی دانا، وزیر پیشین علوم، در جلسه ۲۹ مردادماه مجلس بود.

آقای ميلی‌منفرد روز شنبه در نامه استعفای خود نوشته بود «به‌منظور جلوگيری از هرگونه تضييقات و هموار کردن مسير برای انتخاب وزير جديد علوم»، استعفای خود را از معاونت آموزشی وزارت علوم، اعلام می‌کند.

وزیر پیشنهادی علوم: فضای دانشگاه را از فضای سیاسی جدا خواهم کرد

همزمان با ادامه مخالفت‌های برخی از نمایندگان مجلس، فخرالدین احمدی دانش آشتیانی، وزیر پیشنهادی حسن روحانی برای تصدی وزارت علوم با تاکید بر توانایی خود برای «برطرف کردن دغدغه‌های» مخالفان گفت که نقطه ابهامی در زندگی و سوابق کاری‌اش وجود ندارد، که او را از راهیابی به این وزارتخانه باز دارد.

وی همچنین گفت که این «هنر» را دارد که فضای دانشگاه را از فضای سیاسی جدا کند.

فخرالدین احمدی دانش آشتیانی، وزیر پیشنهادی علوم، روز یک‌شنبه ۲۵ آبان در مصاحبه‌ای با خبرگزاری کار ایران، ایلنا، گفت که در زندگی و سوابق کاری‌اش هیچ مسئله‌ای وجود ندارد که علیه او در مجلس به کار گرفته شود.

وی اضافه کرد: «مجلس بعضاً بر روی مسائل سیاسی حساس است و به نظر دوستان معرفی بنده به مجلس با توجه به اینکه من چهره‌ای آموزشی و اجرایی هستم و سال‌های سال در آموزش عالی مدیریت کرده‌ام، با مشکلی همراه نخواهد شد.»

آقای دانش آشتیانی درعین حال تصریح کرد: «صادقانه می‌گویم که هنوز برداشتی از نظر نمایندگان مجلس در این زمینه ندارم، اما اعتقادم براین است که اگر سوابق کاری و رزومه من را مطالعه کنند؛ مطمئن می‌شوند شخصیتی هستم که می‌توانم دغدغه‌هایشان را برطرف کنم.»

وزیر پیشنهادی علوم صبح روز یک‌شنبه درجلسه‌ای با نمایندگان فراکسیون رهروان ولایت که فراکسیون اکثریت مجلس محسوب می‌شود، ضمن تشریح برنامه‌های خود به پرسش‌های آنان پاسخ داده‌است.

در روزهای گذشته برخی از وب‌سایت‌های نزدیک به بسیج دانشجویی، امضای نامه‌ای در حمایت از تحصن نمایندگان مجلس ششم، حضور در اعتراضات به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ و مخالفت با حضور بسیج دانشجویی در دانشگاه‌ها را از جمله دلایل مخالفت برخی از نمایندگان مجلس با آقای دانش آشتیانی اعلام کرده بودند.

به گفته اسماعیل جلیلی، عضو شورای مرکزی فراکسیون رهروان ولایت، آقای دانش آشتیانی در این جلسه این موارد منتسب به او را تکذیب کرده‌است.

به گزارش خبرگزاری مهر این نماینده مجلس همچنین گفت که نمایندگان حاضر در این جلسه از «۸۰ درصد» پاسخ‌های آقای دانش آشتیانی قانع شدند، اما «۲۰ درصد» پاسخ‌های او به پرسش‌های نمایندگان «مورد مناقشه» بود.

آقای دانش آشتیانی در مصاحبه با خبرگزاری ایلنا درباره «هجمه» برخی رسانه‌ها علیه وی نیز گفت: «من خیلی توجهی به این فضاهای مسموم به دلیل نادرست بودن آنها ندارم و به این موضوع نیز ورود پیدا نخواهم کرد.»

وی اضافه کرد: «من این هنر را دارم که مسائل را حل و فضای دانشگاه را از فضای سیاسی جدا کنم.»

ساعاتی پس از انتشار خبر معرفی وزیر پیشنهادی علوم، خبرگزاری‌های فارس و تسنیم وابسته به سپاه پاسداران و همچنین وب‌سایت‌های متعلق به بسیج دانشجویی، مصاحبه‌ها و مطالبی را علیه آقای احمدی دانش آشتیانی منتشر کردند. انتشار این مطالب در روزهای گذشته نیز ادامه داشته‌است.

در ادامه انتقادها از وزیر پیشنهادی علوم، حسین نقوی حسینی، نماینده ورامین در مجلس، گفت که اگر ۲۰ نفر از افراد مرتبط با اعتراضات به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ به عنوان وزیر علوم معرفی شوند، مجلس تسلیم فشار نمی‌شود و به آنها رای نخواهد داد.

در مقابل علی مطهری، نماینده تهران، مخالفت‌ها با وزیر پیشنهادی علوم را ناشی از «گروکشی سیاسی» و «هواهای نفسانی» دانست.

وی در مصاحبه‌ای با روزنامه اعتماد تصریح کرد: «در واقع عده‌ای در مجلس می‌گویند آن کسی که ما می‌گوییم باید وزیر شود و دانشگاه‌ها باید در اختیار ما باشد. اینها خیال کرده‌اند آقای جلیلی در سال ۹۲ پیروز شده‌است.»

جلسه رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی علوم روز سه‌شنبه ۲۷ آبان ماه برگزار می‌شود.

XS
SM
MD
LG