لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۶

درخواست روحانی برای اجرايی شدن شبکه ملی ارتباطات


حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران
حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران ضمن «بزرگ و قابل توجه» دانستن اقدامات انجام شده برای اجرای طرح «فیلترینگ هوشمند» خواستار رفع نواقص این طرح برای به گفته او «صیانت از محتوای فضای» مجازی شد.

وی همچنین عملیاتی شدن شبکه ملی ارتباطات را «نیاز کشور» دانست و خواستار آن شد که امکانات این شبکه هر چه سریع‌تر در اختیار قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، در جلسه روز شنبه ۲۴ آبان ماه شورایعالی فضای مجازی، گزارشی از طرح «فیلترینگ هوشمند» ارائه شده‌است.

براساس این گزارش، آقای روحانی نیز اقدامات انجام شده برای اجرای طرح «فیلترینگ هوشمند» را «بزرگ و قابل توجه» ارزیابی کرد و خواستار ادامه راه و رفع نواقص به منظور «تکمیل طرح‌ها در صیانت از محتوای فضای مجازی» شد.

در ماه‌های گذشته موضوع فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی از جمله شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه نظیر «واتس‌اپ، وایبر و تانگو» موضوع بحث بین مسئولان دولتی و قوه قضائیه بوده‌است.

در حالیکه برخی مسئولان قوه قضائیه خواستار مسدود شدن این شبکه‌ها هستند، مسئولان دولتی از طرح «فیلترینگ هوشمند» دفاع می‌کنند.

به گفته مسئولان دولتی، در این نوع از فیلترینگ دسترسی به یک سایت به طور کامل محدود نمی‌شود بلکه بخشی از محتوای سایت که توسط این نرم‌افزار مشخص شده از دسترسی کاربران ایرانی خارج خواهد شد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران ۱۸ آبان از اجرای مرحله اول «فیلترینگ هوشمند» ظرف یک ماه آینده خبر داده و گفته بود که مرحله دوم این طرح ظرف سه ماه و مرحله سوم آن تا شش ماه آینده کامل می‌شود.

رسانه‌های ایران ۳۰ مهر خبر داده بودند که تفاهم‌نامه طراحی مدل جدید «فیلترینگ هوشمند» طی مراسمی با حضور مسئولان شرکت ارتباطات زیرساخت و پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات امضاء شده‌است.

پیشتر سخنگوی قوه قضائیه با اعلام اتمام فرصت یک‌ماهه به وزارت ارتباطات در مورد پیگیری مصادیق مجرمانه شبکه‌های مجازی گفته بود: «صحبتی با دستگاه‌های ذی‌ربط در خصوص فضای مجازی داشته‌ایم که اعلام کرده‌اند نهایت تلاش خود را می‌کنند تا هم شبکه‌های اجتماعی را داشته باشیم و هم از موارد مجرمانه و فسادبرانگیز چه در حوزه‌های اخلاقی و امنیتی جلوگیری شود.»

رئیس جمهوری ایران در جلسه شورایعالی فضای مجازی همچنین عملیاتی شدن شبکه ملی ارتباطات را «نیاز کشور» دانست و و گفت که باید با برطرف کردن نواقص، امکانات این شبکه را هر چه سریع‌تر در اختیار قرار داد.

وی با تاکید بر اینکه شبکه ملی ارتباطات علاوه بر درآمدزا بودن می‌تواند در کشور ایجاد اشتغال کند، افزود: «بخش‌های دولتی و خصوصی باید در تولید محتوا برای شبکه ملی ارتباطات سهیم باشند.»

آقای روحانی تاکید کرد: «شبکه ملی ارتباطات، اینترانت، باید علاوه بر دسترسی سریع و قیمت رقابتی، دارای جاذبه به منظور برآورده کردن نیازهای زندگی روزمره و درخواست‌های کاربران در حوزه‌های علمی و فرهنگی باشد.»

پیش از این محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفته بود که دولت یازدهم ایجاد شبکه ملی اطلاعات را در اولویت کار خود قرار داده‌است.

به گفته آقای واعظی، شبکه ملی اطلاعات «یک شبکه هوشمند است که کاربر بنا به نیاز می‌تواند مسیر داخل یا خارج را انتخاب کند و طبیعی است که سرعت اینترنت داخلی بسیار بیشتر از دسترسی بین‌الملل خواهد بود.»

دولت ایران سال‌هاست طرحی برای جدا کردن اینترنت مورد استفاده کاربران خانگی داخل کشور از شبکه جهانی وب را در دستور کار خود قرار داده که می‌گوید با هدف افزایش امنیت سایبری، مقابله با حمله‌های اینترنتی و رونق کسب و کار آنلاین طراحی شده‌است.

اما منتقدان نگران آن هستند که علاوه بر کیفیت پایین این شبکه، دولت ایران از تسلط خود بر کنترل هر چه بیشتر کاربران پرتعداد اینترنت در ایران استفاده کند.

محمد جواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه، بارها خواستار تسریع در راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات شده‌است.

وی روز شنبه ۱۷ آبان نیز گفته بود که «قویاً» طرفدار به‌کارگیری شبکه ملی اطلاعات است.

XS
SM
MD
LG