لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۶

پیام کروبی به مطهری: پیگیر برگزاری دادگاهی علنی باشید


خانواده مهدی کروبی، از نامزدهای معترض به انتخابات رياست جمهوری ايران در سال ۱۳۸۸، می گويد،‌ وی در پيامی از علی مطهری،‌نماينده مجلس،‌ خواسته است به طرفيت از مهدی کروبی «پيگير حق» دادرسی و فراهم کردن « مقدمات لازم درجهت برپايی دادگاهی علنی» وی باشد.

در نامه خانواده مهدی کروبی که روز شنبه هشتم آذرماه در وب سايت «سحام نيوز» منتشر شده، خطاب به علی مطهری آمده است: مهدی «کروبی در آخرين ديدار اعضای خانواده برابر با چهارشنبه پنجم آذر ماه ۱۳۹۳ ضمن انتقادی صريح و شفاف از بی مسئوليتی مقامات عالی در نقض صريح قوانين اساسی و عادی کشور، از جنابعالی خواستند به طرفيت از ايشان پيگير حق دادرسی شان و فراهم ساختن مقدمات لازم در جهت برپايی دادگاهی علنی مطابق اصل ۱۶۸ قانون اساسی باشيد تا ضمن استماع کيفرخواست حاکميت، دفاع و ادله خود را در کنار پاسخ به تهمت های يکطرفه دين فروشان در چند سال گذشته ارائه کنند.»

مهدی کروبی و همچنين ميرحسين موسوی و همسرش زهرا رهنورد از ۲۵ بهمن ماه سال ۱۳۸۹ در حصر خانگی به سر می برند. ميرحسين موسوی و مهدی کروبی نتايج انتخابات رياست جمهوری سال ۱۳۸۸ را نپذيرفتند و خواهان ابطال اين نتايج شده بودند.

تهران و برخی شهر های ایران ماه ها شاهد تظاهرات اعتراضی به نتیجه این انتخابات بودند. در این اعتراضات دهها نفر کشته شدند.

در نامه خانواده مهدی کروبی به علی مطهری ضمن انتقاد از نقض قانون اساسی در قبال وضعيت مهدی کروبی آمده است:«در چند سال گذشته شاهد بدعتی بوديم که نه در قبل از انقلاب و نه بعد از آن سابقه داشته است. بازداشت، حبس و حصر بدون ضابطه آيت الله کروبی همراه شد با گذراندن قريب سه سال در خانه امن اطلاعات و محروميت از نور آفتاب و هوای تازه. همين محروميت موجب ورود آسيب شديد جسمانی بر ايشان شد که تاکنون انجام چند عمل جراحی مهم هم نتوانسته آثار آن را مرتفع کند.»

در اين نامه تصريح شده است: «در اين پرونده بازداشت و مجازاتی اعمال شده که تاکنون حکم و موضوع اتهام آن نه ابلاغ شده و نه تفهيم، نه پرونده ای به مراجع صالح قضائی ارسال شده و نه مقدمات محاکمه و دفاع از آن فراهم گرديده. آيا اين امر معنايی جز فرسايشی کردن موضوع و اتمام بی سر و صدا اين پرونده ملی دارد؟ شايان ذکر است که در صورت اصرار حاکميت بر تداوم اين روند غير شرعی، غير قانونی و غير انسانی و عدم پايان دادن به اين رفتار، خانواده نيز ملزم به انتخاب وکلايی برای پيگيری اين موضوع است.»

علی مطهری بارها از حصر زهرا رهنورد، ميرحسين موسوی و مهدی کروبی انتقاد کرده است و بنابر گزارش در ديداری خصوصی با علی خامنه ای،‌رهبر جمهوری اسلامی در اين خصوص نيز صحبت کرده است.

علی مطهری گفته بود که رهبر جمهوری اسلامی در پاسخ به پرسش در خصوص ميرحسين موسوی و مهدی کروبی گفته است: «جرم اينها بزرگ است و اگر امام بودند شديدتر برخورد می‌کردند اگر اينها محاکمه شوند حکمشان خيلی سنگين خواهد بود و قطعا شما راضی نخواهيد بود. ما اکنون به اينها ملاطفت کرده‌ايم.»

اين در حالی است که علی مطهری اخير در مشهد بارديگر از حصر رهبران «جنبش سبز» انتقاد کرده و گفته است:««پيغمبر راسلام هم نمی‌تواند بگويد حکم فلان کس سنگين است، بدون محاکمه و بدون دفاع و بدون شنيدن دفاعيات آنها حکم صادر کند. اين نظرايشان(علی خامنه ای) است که کسی می‌تواند مخالف باشد، و من قانع نشدم. من نسبت به اين صحبت قانع نشدم و لذا باز هم اصرار دارم. حصر بدون حکم قضايی ظلم است و عادلانه نيست. اگر روال قانونی طی شود ما تمکين می کنيم، اما اين‌که بگوييم اين حصر باشد و آن زندان باشد و گردن اين را بزنيد و… اين نمی شود.»

پیش از این برخی از احزاب و شخصیت‌های سیاسی ایران در نامه‌هایی به حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، خواستار پیگیری رفع حصر رهبران جنبس شبز شده‌ بودند.

اما علی یونسی، دستیار ارشد رئیس ‌جمهوری ایران در امور اقوام و اقلیت‌ها پیشتر گفته بود که دولت حسن روحانی در زمینه رفع حصر رهبران جنبش سبز ایران هیچ اختیاری ندارد، اما «اگر فضا عادی و آرام شود، ممکن است بتواند به وعده‌اش در این باره عمل کند»

XS
SM
MD
LG