لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۲

جان کری: اقدام ایران علیه گروه حکومت اسلامی مثبت است


جان کری، وزیر امور خارجه ایالات متحده، اقدام ایران علیه گروه «حکومت اسلامی» در عراق را امری «مثبت» خواند، اما در عین حال تاکید کرد که ایران و آمریکا هیچ برنامه نظامی مشترکی علیه داعش ندارند.

به گزارش خبرگزاری آلمان، آقای کری روز چهارشنبه ۱۲ آذر اظهار داشت: «این امری بدیهی است که اگر ایران در برخی مناطق علیه داعش اقدامی بکند و این امر محدود به داعش باشد و تاثیر هم داشته باشد، در مجموع مثبت است».

این اظهارات آقای کری به دنبال گزارش‌هایی بیان شده است که حکایت از آن دارد ایران مواضع داعش در عراق را بمباران کرده است.

این گزارش به تازگی در سایت آمریکایی هافینگتون‌ پست به نقل از یک مقام وزارت دفاع آمریکا منتشر شده است که پنتاگون نیز بلافاصله آن را تایید کرد، اما ایران آن را رد می‌کند.

سخنگوی پنتاگون روز دوشنبه درباره این گزارش گفت که آمریکا اعتقاد دارد ایران با جنگنده‌های خود دست به عملیات هوایی علیه نیروهای داعش در شرق عراق زده است.

این در حالی است که مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ایران، روز چهارشنبه با رد این گزارش‌ گفت که جمهوری اسلامی مانند سابق در چارچوب مقررات بین‌المللی به نیروهای عراقی مشاوره می‌دهد.

خانم افخم همچنین بحث همکاری نظامی میان ایران و ایالات متحده علیه داعش را تکذیب کرد، امری که جان کری نیز بر آن تاکید می‌کند.

آقای کری گفت: «هیچ همکاری نظامی با ایرانیان نداریم... عراق در مجموع مسوولیت عملیات‌های زمینی و هوایی خود را بر عهده دارد و آن‌چه آنها انتخاب می‌کنند به خودشان بستگی دارد».

پیش از این نامه باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا به علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی درباره داعش خبرساز شده بود. آقای اوباما در این نامه محرمانه بر منافع مشترک طرفین علیه داعش تاکید کرده بود.

کاخ سفید اما اعلام کرد که این نامه به معنای همکاری نظامی میان ایران و آمریکا نیست و سیاست‌های واشینگتن در قبال تهران تغییری نکرده است.

XS
SM
MD
LG