لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۸

«شناسایی هویت کاربران اینترنت» اولویت وزارت ارتباطات اعلام شد


وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران شناسایی هویت کاربران اینترنت را از «اولویت‌های در دست اقدام» این وزارتخانه ذکر کرده و گفت که «در آینده» هیچ کاربر «بدون هویت اینترنت» در ایران وجود نخواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، محمود واعظی، وزیر ارتباطات، روز شنبه، ۱۵ آذر، گفت: «در آینده هیچ کاربر بدون هویتی نخواهیم داشت و این باعث می‌شود که کاربران... برای طرف مقابل، قابل شناسایی باشند.»

وی تصریح کرد: «اقدامات این موضوع از نظر فنی در حال انجام است که پس از نهایی شدن نتایج آن را اعلام خواهیم کرد.»

آقای واعظی در عین اشاره به این که هدف این طرح ورود به حریم شخصی افراد نیست، افزود: «ولی باید معلوم باشد که فردی که وارد شبکه شده چه مشخصاتی دارد.»

آقای واعظی روز شنبه توضیحی درباره جزئیات این طرح و زمان اجرای آن نداد، اما در ماه‌های گذشته گزارش‌هایی در رسانه‌های ایران از احراز هویت کاربران اینترنت در قالب طرح‌هایی چون «فیلترینگ هوشمند» و «شبکه ملی اطلاعات» منتشر شده است.

از جمله نصرالله جهانگرد، معاون وزیر ارتباطات ایران، روز دوشنبه، ۱۹ آبان، خبر داده‌ بود که این وزارتخانه درصدد است تا جلو دسترسی به اینترنت و موبایل در ایران «بدون مشخص شدن هویت کاربر» را بگیرد.

پیش از آن نیز مهدی اخوان بهابادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی، روز چهارشنبه، ۲۶ تیر، از بررسی طرحی خبر داده بود که بر اساس آن کاربران ایرانی ناچار می‌شوند قبل از استفاده از اینترنت، هویت و مشخصات خود را اعلام کنند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران روز ۱۸ آبان از اجرای مرحله اول «فیلترینگ هوشمند» ظرف یک ماه آینده خبر داده و گفته بود که مرحله دوم این طرح ظرف سه ماه و مرحله سوم آن تا شش ماه آینده کامل می‌شود.

بر اساس گزارش‌ها، در این نوع از فیلترینگ دسترسی به هیچ وب‌سایتی به طور کامل محدود نمی‌شود، بلکه بخشی از محتوای آن سایت که توسط این نرم‌افزار مشخص شده از دسترسی کاربران ایرانی خارج خواهد شد.

دولت ایران همچنین سال‌هاست طرحی با عنوان «شبکه ملی اطلاعات» برای جدا کردن اینترنت کاربران خانگی داخل کشور از شبکه جهانی وب را در دستور کار خود قرار داده که می‌گوید با هدف افزایش امنیت سایبری، مقابله با حمله‌های اینترنتی و رونق کسب و کار آن‌لاین طراحی شده‌ است.

اما منتقدان این شبکه نگران آن هستند که علاوه بر کیفیت پایین این شبکه، دولت ایران از تسلط خود بر کنترل هر چه بیشتر کاربران پرتعداد اینترنت در ایران استفاده کند.

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، در جلسه روز شنبه، ۲۴ آبان‌ماه، شورای عالی فضای مجازی، عملیاتی شدن این شبکه را «نیاز کشور» دانسته بود.

وی همچنین ضمن «بزرگ و قابل توجه» دانستن اقدامات انجام شده برای اجرای طرح «فیلترینگ هوشمند» خواستار رفع نواقص این طرح برای، به گفته او، «صیانت از محتوای فضای» مجازی شده بود.

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران نیز روز ۲۸ آبان‌ماه در گزارشی در مورد روش‌ها و راه‌های سرکوب اینترنتی در ایران از دولت حسن روحانی خواست تا «تلاش‌های حکومت برای نظارت بر حساب‌ کاربران آن‌لاین» را فورا متوقف کند.

XS
SM
MD
LG