لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۳

روحانی: جمع شدن تفنگ، پول و رسانه در یک نهاد فساد می‌آورد


حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران
حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، انحصار و جمع شدن «مظاهر قدرت» در یک نهاد را «عامل» فساد دانست و گفت که جمع شدن اطلاعات، تفنگ، و رسانه در اختیار یک نهاد فساد می‌آورد.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، وی که روز دوشنبه ۱۷ آذر در «همایش ملی ارتقای سلامت اداری» سخن می‌گفت اظهار داشت: «اگر سرمایه، سایت، روزنامه، خبرگزاری، توپ و امکانات نظامی و دیگر مظاهر قدرت در یک نهاد جمع شود، ابوذر و سلمان هم که باشد، فاسد می‌شود.»

آقای روحانی اگرچه به‌طور مستقیم به نام چنین نهادی اشاره نکرده، اما فعالیت‌های گسترده اقتصادی و اطلاعاتی سپاه پاسداران انتقادهایی را حتی در میان چهره‌های نزدیک به حکومت ایران به دنبال داشته است.

از جمله احمد توکلی، نماینده محافظه‌کار مجلس شورای اسلامی گفته است که «نظامیان با سلام و صلوات وارد بازار شده‌اند و دیگر نمی‌شود آن‌ها را خارج کرد».

علی مطهری، دیگر نماینده مجلس شورای اسلامی نیز چندی پیش با اشاره به فعالیت‌های اطلاعاتی سپاه تاکید کرد که سپاه با این کار «از حیطه وظایف خود خارج شده است».

در عین حال رسانه‌های بسیاری نیز در ایران منسوب به سپاه پاسداران هستند مانند خبرگزاری‌های فارس و تسنیم و روزنامه جوان که از منتقدان دولت حسن روحانی هم محسوب می‌شوند.

آقای روحانی اما در ادامه سخنرانی روز دوشنبه خود با اشاره به رواج فساد اقتصادی در ایران از جمله رشوه گفت که در گذشته می‌گفتند، زیرمیزی، الان روی میزی شده‌است.

آقای روحانی انحصار را «عامل فساد» دانست و با بیان اینکه بزرگترین فساد با رانت اطلاعات ایجاد می‌شود، افزود: «باید دولت الکترونیک را در جهت مبارزه با فساد اداری توسعه دهیم.»

رئیس جمهوری ایران گفت: «تفکیک قوا برای کنترل قدرت است. بالاترین مقام کشور یعنی رهبری که فقیه عادل است باز هم قانون اساسی آمده مجلس خبرگان را در کنار رهبری درست کرده که در شرایطی بر صفات رهبری نظارت کند.»

دو روز پیش از برگزاری همایش «همایش ملی ارتقای سلامت اداری»، علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد ایران، ۱۵ آذر از کشف یک مورد فساد مالی، با تخلفاتی به ارزش «۱۲ هزار میلیارد تومان» خبر داده و گفته بود که متهمان این پرونده بازداشت شده‌اند.

احمد امیرآبادی فراهانی، نماینده قم درمجلس، روز دوشنبه گفت که این تخلف در یکی از بانک‌های استانی رخ داده‌است.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، وی اضافه کرد: «بر اساس این تخلف، بانک مذکور چک‌های بی‌اعتبار یک مؤسسه مالی و اعتباری را دریافت و به آنها پول تزریق می‌کرده و آن مؤسسه سپس وجوه خالی مانده بانک را پر می‌کرده‌است.»

ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی ایران، روز یک شنبه گفته بود که فساد ۱۲ هزار میلیاردتومانی یکی از بانک‌های کشور طی سال‌های ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۱ رخ داده و در سال گذشته کشف شده‌است.

به گفته آقای سیف «۷۰ میلیارد تومان» بیشترین مبلغی بوده که در اختیار «سوءاستفاده‌کنندگان» قرار گرفته بود.

«زیرمیزی‌ها تبدیل به رومیزی شده‌است»

آقای روحانی در ادامه سخنان روز دوشنبه خود گفت: «اگر در کشوری قبح رشوه از بین برود، قبح دزدی و فساد از بین برود باید به خدا پناه برد آنجایی که قبح شکسته شود... کم‌کم قانون مسخره می‌شود و نعوذبالله آیه قرآن به استهزاء گرفته می‌شود.»

وی با بیان اینکه در گذشته می‌گفتند زیرمیزی الان روی میزی شده‌است، افزود: «زیرمیزی یعنی قبحی وجود دارد اگر زیرمیزی به رومیزی تبدیل شود آن وقت چه باید کرد؟ ما باید در برابر فساد عقب‌نشینی کنیم؟ اعلام کنیم که نمی‌توانیم؟»

آقای روحانی عقب‌نشینی در مقابل فساد را به معنای به خطر افتادن «انقلاب و نظام» دانست و افزود: «موضوع فساد از دیدگاه مردم اینچنین است؛ یا مسئولین می‌دانند و در برابر فساد نمی‌ایستند، پس خود آلوده‌اند و کل انقلاب و نظام زیر سوال است یا آن که نمی‌دانند و یا اگر می‌دانند در مبارزه ناتوانند پس دولت اسلامی یک دولت ناکارآمد است.»

رئیس قوه قضائیه: یکی از منتقدترین افراد دولت دهم بودم

صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضاییه، نیز روز دوشنبه در «همایش ملی ارتقای سلامت اداری» تاکید کرد: «ما باید از فضاسازی نامناسب در بحث مفاسد اقتصادی جلوگیری کنیم و اجازه ندهیم که این موضوع تبدیل به یک وسیله و ابزار سیاسی شود.»

وی تصریح کرد: «همه می‌دانیم ما نسبت به دولت قبل موضع داشتیم و من یکی از منتقدترین افراد دولت دهم بودم و پای هزینه‌هایش ایستادم.»

آقای آملی لاریجانی گفت: «یک بار یک قاضی فاسد گفت که حرف سری با من دارد و می‌خواست معامله کند اما من قبول نکردم که بعد هم یک‌سری کارها کرد. با اینکه منتقد بودم می‌گویم نباید طوری باشد که بگوییم هر اتفاقی افتاده تقصیر دولت قبل بوده‌است.»

محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور پیشین ایران، بارها از نحوه عملکرد قوه قضائیه ایران در رابطه با پرونده اختلاس سه هزار میلیارد تومانی و سخنان مسئولان قضایی درباره نقش مسئولان دولتی در این پرونده انتقاد کرده بود.

آقای آملی لاریجانی با بیان اینکه باید از هرگونه کار تبلیغاتی و سیاه‌نمایی اجتناب کنیم، افزود: «برخی فکر می‌کنند که اگر نسبت به این دولت سیاه‌نمایی کنند کار خیر می‌کنند، حرف من این است که نقد بکنید اما سیاه‌نمایی نکنید.»

رئیس قوه قضائیه یکی از راه‌های مبارزه با فساد را مبارزه با «سیاه‌نمایی» دانست و افزود: «متأسفانه من همین عرایض را در جلسه‌ای گفتم و دیدم یک مدعی روشنفکری خارج‌نشین به نقل از من گفته که اطلاع‌رسانی نکنید، من نگفتم اطلاع‌رسانی نشود، بلکه اعلام کردم سیاه‌نمایی نکنید.»

صادق آملی لاریجانی روز ۲۰ مهر با اشاره به پرونده بابک زنجانی خبر داده بود که به دادستان تهران دستور پیگیری و تعقیب رسانه‌های «متخلف» را که به گفته او نسبت به انعکاس مفاسد «بزرگ‌نمایی» می‌کنند، داده‌است.

رئیس قوه قضائیه همچنین گفت: «در همان بحث ۳ هزار میلیاردی هم برخی مسئولین بانک‌ها آدم‌های متدینی بودند اما همه همدیگر را محکوم می‌کردند.»

رسانه‌های ایران از محمودرضا خاوری، رئیس پیشین بانک ملی و محمد جهرمی، رئیس پیشین بانک صادرات به عنوان دو «متهم» پرونده اختلاس سه هزار میلیارد تومانی نام می‌برند.

مسئولان قوه قضائیه ایران بارها وعده داده‌اند که به تخلفات احتمالی محمد جهرمی در مراحل بعدی دادگاه این پرونده رسیدگی می‌شود.

محمود رضا خاوری دیگر «متهم» این پرونده نیز در هفته اول مهر ماه ۱۳۹۰ به کانادا فرار کرد و به ایران بازنگشت.

XS
SM
MD
LG