لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۶

«۲۰ تا ۵۰ میلیون تومان»، قیمت خدمت مشمولان غایب


یک عضو ستاد کل نیروهای مسلح ایران با اشاره به برخی جزئیات طرح خرید خدمت مشمولان غایب از سربازی اعلام کرد که در حال حاضر مبلغ ۲۰ تا ۵۰ میلیون تومان «جریمه برای این دسته افراد مدنظر است».

موسی کمالی، جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح، روز چهارشنبه، ۱۹ آذر، در یک نشست خبری،‌ شرایط پرداخت جریمه و تعیین تکلیف مشمولان غایب از سربازی را اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم،‌ آقای کمالی درباره لایحه خرید سربازی برای برخی مشمولان غایب گفت: «عده‌ای از مشمولان از جمله افراد مقیم خارج از کشور، به دلیل مشکلات خانوادگی، گرفتاری شغلی و سن بالا قادر به انجام خدمت سربازی نیستند و نیروهای مسلح نیز تاکید دارد که تکلیف این افراد هرچه سریع‌تر روشن شود.»

جانشین اداره منابع انسانی نیروهای مسلح در ادامه اعلام کرد: «قرار است بر اساس لایحه بودجه سال ۹۴ مشمولانی که بیش از هشت سال غایب و سن آنها حداقل ۲۷ سال و حداکثر ۵۰ سال است و کارایی لازم را برای نیروهای مسلح ندارند و خدمت آنها کنار سایر سربازان، روحیه سربازان را خراب می‌کند، با پرداخت جریمه تعیین تکلیف شوند.»

به گفته آقای کمالی، میزان جریمه بر اساس حضور در داخل یا خارج کشور، مدرک تحصیلی و مدت غیبت تعیین می‌شود و در حال حاضر مبلغ ۲۰ میلیون تا ۵۰ میلیون تومان مد نظر است.

جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به این که میزان جریمه فردی که هشت سال غیبت کرده با فردی که ۲۰ سال غیبت داشته متفاوت است، افزود: «موضوع تحصیلات این‌ که یک نفر زیر دیپلم و دیگری دکتری باشد، خود در میزان جریمه تعیین‌کننده است، در واقع ما می‌خواهیم در سال ۹۴، تمامی سربازان غایب تعیین و تکلیف شوند.»

همچنین به گفته ‌آقای کمالی، افرادی که در خارج از کشور هستند می‌توانند از طریق سفارتخانه محل زندگی‌شان جریمه خود را پرداخت کنند.

روز سه‌شنبه گذشته برخی از روزنامه‌ها و وب‌سایت‌های خبری اعلام کردند که بر اساس لایحه بودجه سال ۱۳۹۴ که از سوی حسن روحانی به مجلس شورای اسلامی ارائه شده خرید خدمت سربازی برای برخی از مشمولان امکان‌پذیر شده است.

بر این اساس، در بند «ط» تبصره شماره ۱۶ این لایحه که روز ۱۶ آذر به مجلس ارائه شد، آمده است: «به دولت اجازه داده می‌شود تا کلیه مشمولان خدمت وظیفه عمومی که بیش از ۱۰ ســال غیبت دارند با پرداخت جریمه مدت زمان غیبت معاف نماید.»

XS
SM
MD
LG