لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۴

وکیل امیر حکمتی: پیشنهاد مبادله حکمتی با یک زندانی از طرف آمریکا


وکیل امير حکمتی روز سه‌شنبه، ۹ دی، مدعی شد که دولت آمریکا از طریق دفتر حافظ منافع خود در ایران خواستار «مبادله» این شهروند ایرانی-آمریکایی زندانی در ایران با یک زندانی شده است.

محمود علیزاده طباطبایی، وکیل امیر حکمتی، در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم گفت: «هنوز پاسخی درخصوص این پیشنهاد به دفتر حافظ منافع آمریکا در ایران ارائه نشده است.»

به گفته آقای علیزاده طباطبایی، این درخواست به قوه قضائیه ایران ارائه شده است.

وی در پاسخ به این سوال که پیشنهاد آمریکا مبادله آقای حکمتی با چه فرد یا افرادی است گفت: «فعلاً مصلحت نیست نامی از طرف مقابل اعلام شود و اگر قوه قضاییه صلاح بداند، این موضوع را اعلام می‌کند.»

امير حکمتی در مرداد ۱۳۹۰ در حالی که، به گفته خود، برای ديدار با مادربزرگش به ايران سفر کرده بود به اتهام جاسوسی برای آمريکا بازداشت و به اعدام محکوم شد.

آمريکا اتهام جاسوس بودن او را تکذيب کرده است.

وی پس از محکوميت به اعدام در نهایت در دادگاه تجدید نظر به اتهام همکاری با دولت‌های متخاصم به ده سال زندان محکوم شد.

به گفته خانواده آقای حکمتی، وی از روز ۲۵ آذر سال جاری دست به اعتصاب غذا زده بود و روز سه‌شنبه، دوم دی، پس از وعده مقام‌های زندان اوين برای بررسی مجدد پرونده‌اش،‌ دست از اعتصاب غذا برداشت.

امیرحکمتی همزمان با اعتصاب غذای خود در نامه‌ای از باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، خواست که همزمان با پیشرفت در مذاکرات اتمی با ایران او را نیز فراموش نکنند.

قبلًا خانواده امیر حکمتی به همراه دیگر مقامات بلندپایه، از جمله چند نماینده مجلس قانونگذاری، رئیس جمهور و وزیر خارجه آمریکا اظهار کرده‌اند که وی بی‌گناه بوده و خواستار آزادی این جوان ۳۱ ساله شده‌اند.

درحال حاضر سه شهروند شهروند ایرانی-آمریکایی در ایران زندانی هستند.

جان کری، وزير امور خارجه آمريکا، روز جمعه، هفتم شهريورماه، خواستار آزادی امير حکمتی، سعيد عابدينی و جيسون رضائيان شده بود.

سعيد عابدينی، کشيش تبشيری ۳۴ ساله، شهروند آمريکا و از تبار ايرانی ا‌ست؛ او در سفری به ايران به خاطر «راه‌اندازی کليساهای خانگی» و به اتهام «اقدام عليه امنيت ملی» به هشت سال زندان محکوم شد.

جيسون رضاييان، خبرنگار روزنامه واشینگتن پست در ايران، نیز از ۳۱ تيرماه هم‌چنان در بازداشت به سر می‌برد.

XS
SM
MD
LG