لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۸

وزیر ارتباطات: با راه‌اندازی شبکه‌های موبایلی داخلی، نمونه‌های خارجی را مسدود نمی‌کنیم


محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران
محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران، می‌گوید که این وزارتخانه با وجود «به روی کار آمدن» شبکه‌های موبایلی داخلی، قصد ندارد نمونه‌های خارجی را مسدود کند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، محمود واعظی، روز شنبه، ۴ بهمن، در پاسخ به پرسشی گفت که فیلترینگ برخی شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه در کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه مورد بحث قرار نگرفته‌است.

وی اضافه کرد: «طبیعتاً اولویت ما این است که بخش خصوصی شبکه‌هایی ایجاد کند که مدیریت آن‌ها در داخل کشور باشد تا اطلاعات مردم به کشورهای دیگر منتقل نشود.»

آقای واعظی در عین حال تصریح کرد: «با این وجود، با به روی کار آمدن شبکه‌های داخلی بنا نداریم نمونه‌های خارجی را مسدود و برای مردم ایجاد مشکل کنیم.»

در چند ماه گذشته موضوع فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی از جمله شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه نظیر «واتس‌اپ، وایبر و تانگو» موضوع بحث بین مسئولان دولتی و قوه قضائیه بوده‌است.

در حالی که برخی مسئولان قوه قضائیه خواستار مسدود شدن این شبکه‌ها هستند، مسئولان دولتی از طرح «فیلترینگ هوشمند» دفاع می‌کنند.

در فیلترینگ هوشمند دسترسی به هیچ وب‌سایتی به طور کامل محدود نمی‌شود، بلکه بخشی از «محتوای مسئله‌دار» سایت که توسط این نرم‌افزار مشخص شده از دسترسی کاربران ایرانی خارج خواهد شد.

پیشتر خبرگزاری‌های ایران به نقل از یک منبع آگاه در کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه گزارش داده بودند که دستور قضایی برای فیلترینگ کامل سه نرم‌افزار ارتباطی تلفن همراه شامل «لاین»، «واتس‌اپ» و «تانگو» در روز ۱۷ دی ماه صادر شده‌است.

پس از انتشار این خبرها، مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری، گفت که در کمیته تعیین مصادیق مجرمانه بحثی در این باره مطرح شده اما هنوز تصمیمی برای فیلترینگ گرفته نشده‌است.

پس از این سخنان آقای پورمحمدی، عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران، چهارشنبه ۲۴ دی ماه، تاکید کرد که این نرم‌افزارها طبق دستور قضایی باید فیلتر شوند.

در همان روز خبرگزاری مهر خبر داد که این حکم به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان مجری ابلاغ شده اما این وزارتخانه برای اجرای آن دست نگه داشته‌است.

علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، روز شنبه ۲۷ دی ماه، درباره اجرای تصمیم فیلترینگ «لاین»، «تانگو» و «واتس‌اپ» گفته بود: «نظر رئیس‌جمهور این است که شبکه‌هایی که مخاطب انبوه دارد نباید مسدود شوند.»

در واکنش به این سخنان آقای جنتی، عبدالصمد خرم‌آبادی، معاون قضایی دادستان کل کشور، گفت: «بسیاری از نرم‌افزارهای خارجی تلفن همراه علاوه براینکه ابزار تهاجم فرهنگی دشمن هستند برای جاسوسی ایجاد شده‌اند اما برخی از مسئولین در برخورد با این نرم‌افزارها از پاپ کاتولیک‌ترند.»

خبرگزاری فارس، روز شنبه، ۴ بهمن، در گزارشی از اختلاف دولت و قوه قضائیه درباره فیلتر شدن نرم‌افزارهای ارتباطی تلفن همراه خبر داده‌است.

این خبرگزاری به نقل از قاضی حسین تردست که دراین گزارش اشاره‌ای به سمت او نشده، استنکاف از دستور قضایی را جرم دانسته‌است.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، آقای واعظی در سخنان روز شنبه خود همچنین گفت: «از اولویت‌های ما ایجاد موتور جستجوی ملی است تا در خدمت شبکه مدارس کشور قرار گیرد».

دولت ایران سال‌هاست طرحی برای جدا کردن اینترنت مورد استفاده کاربران داخل کشور از شبکه جهانی وب را در دستور کار خود قرار داده که می‌گوید با هدف افزایش امنیت سایبری، مقابله با حمله‌های اینترنتی و رونق کسب و کار آنلاین طراحی شده‌است.

اما منتقدان نگران آن هستند که علاوه بر کیفیت پایین این شبکه، دولت ایران از تسلط خود بر کنترل هر چه بیشتر کاربران پرتعداد اینترنت در ایران استفاده کند.

XS
SM
MD
LG