لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۳

آلودگی هوا مدارس استان خوزستان را تعطیل کرد


با ادامه و شدت گرفتن آلودگی هوا در استان خوزستان، مدرسه‌های تمام مقاطع تحصیلی در ۱۳ شهر این استان، در روز شنبه، ۱۱ بهمن، تعطیل شده‌اند؛ ریشه اصلی آلودگی «گرد و غبار» و توفان در عراق اعلام شده که طی سه روز گذشته وضعیت را بدتر کرده است.

محمد تقی‌زاده، مدیر کل آموزش و پرورش استان خوزستان، به خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، گفته است «مدارس شهر اهواز، سوسنگرد، هندیجان، گتوند، شوشتر، شوش، دزفول، حمیدیه، کارون، باوی، اندیمشک، هویزه و ماهشهر در نوبت صبح تعطیل هستند».

خبرگزاری فارس از همین مقام دولتی نقل کرده است که در مورد تعطیلی احتمالی نوبت عصر این مدارس، دیرتر اطلاع‌رسانی خواهد شد.

تعطیلی مدارس به دلیل آلودگی هوا در شهر اهواز و استان خوزستان، تازگی ندارد. در همان هفته اول آغاز سال تحصیلی جدید با افزایش گرد و غبار و میزان آلودگی به ۱۵ برابر بیشتر از حد مجاز، مدیریت بحران استان خوزستان، مدارس شهر اهواز را تعطیل اعلام کرده بود.

واکنش شهروندان در توئیتر به آلودگی هوا در اهواز

خبرگزاری ایرنا از استاندار خوزستان نقل کرده است که آلودگی‌ها اخیر «کاملا ریشه داخلی» دارد و «به دلیل عدم بارندگی» طی ماه‌های گذشته است.

با این همه عبدالحسین مقتدایی، این مقام دولتی، تاکید کرده است که « مشکل مربوط به مالچ‌پاشی در بیابان‌های کشورهای اطراف خوزستان هنوز برطرف نشده و باید از طریق مقام‌های کشور پیگیری شود تا این مشکل به صورت ریشه‌ای حل بشود.»

از «مالچ» برای نگه داشتن شن‌های روان، در مناطق بیابانی استفاده می‌شود. این ماده به طور طبیعی از بقایای گیاهی یا به طور مصنوعی از مواد نفتی، پشم شیشه یا فیبر و شبیه آن ساخته می‌شود.

استفاده از آن منتقدانی دارد که پرویز کردوانی، کویرشناس ایرانی، از آن جمله‌اند؛ آقای کردوانی پیشتر در گفت‌وگویی با خبرگزاری ایرنا، گفته بود مالچ‌پاشی «به دلیل وجود مواد شیمیایی در ماده مالچ، عوارض زیست‌محیطی زیادی به همراه دارد که دربرخی موارد جبران ناپذیر است».

رئيس مرکز مديريت حوادث و فوريت‌های پزشکی استان خوزستان‌ در آبان ماه گفته بود که در سال جاری خورشیدی، بیماری‌های تنفسی و مشکلات ناشی از آن افزایش یافته است. این مرکز به دلیل آلودگی هوا، در مهر ماه در حالت آماده‌باش کامل قرار گرفته بود.

XS
SM
MD
LG