لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۱

فرمانده نیروی هوایی اردن: ۲۰ درصد از ظرفیت‌های «حکومت اسلامی» کاسته‌ایم


یک جنگنده اردنی
یک جنگنده اردنی

ژنرال منصور الجبور، فرمانده نیروهای هوایی ارتش اردن با اعلام این موضوع که جنگنده‌های آن کشور طی سه روز گذشته ۵۶ حمله به مواضع و نفرات «حکومت اسلامی» در سوریه کرده‌اند، می‌گوید در پی آن «نزدیک به ۲۰ درصد ظرفیت‌های این گروه به تحلیل رفته است».

در دیگر سو، در همسایگی سوریه، قوای عراقی خود را برای انجام حمله‌ زمینی گسترده‌ای به شبه‌نطامیان «حکومت اسلامی» (داعش) آماده می‌کنند.

حملات هوایی اردن

حملات اردن پس از آن شدت گرفت که شبه‌نظامیان اسلام‌گرای «حکومت اسلامی» فیلمی از زنده سوزاندن خلبان گروگان‌گرفته شده آن کشور منتشر کردند.

ژنرال جبور، ۱۹ بهمن ماه، گفت «آنچه می‌خواستیم به دست آوردیم؛ مراکز ترابری گروه، زرادخانه‌ها و پناهگاه‌های جنگجویان را نابود کردیم.»

به گفته این مقام ارشد ارتش آن کشور، نیروی هوایی اردن یک پنجم پروازهای ائتلاف به رهبری آمریکا را در سوریه، علیه مواضع «حکومت اسلامی» انجام داده است.

یک مقام رسمی ایالات متحده نیز به خبرگزاری رویترز گفته است که در این ماموریت آمریکا نیز امکانات اطلاعاتی و نظارتی در اختیار قوای اردنی قرار داده است.

به گفته فرمانده نیروی هوایی ارتش اردن، از زمانی که آن کشور به حملات ائتلاف پیوسته است، ۷ هزار نفر از شبه‌نظامیان کشته شده‌اند.

گروهی از شهروندان اردنی طی روزهای گذشته، در شبکه‌های اجتماعی، پست‌های مختلفی در حمایت از خلبان کشته شده آن کشور و حملات علیه «حکومت اسلامی» منتشر کرده‌اند

از سوی دیگر جان کری، وزیر خارجه آمریکا، در کنفرانس امنیتی مونیخ گفته است کارزار نظامی هوایی علیه داعش در سوریه که از ماه سپتامبر آغاز شده، شروع به بازپس‌گیری مناطق از دست این گروه کرده است.

به گفته جان کری از زمان آغاز کارزار در ماه اوت علیه نیروهای حکومت اسلامی، ۲۰۰۰ حمله هوایی انجام شده است. به گفته او این حملات یک پنجم مناطق تحت کنترل گروه را آزاد کرده است.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید آقای کری در سخنان خود اشاره نکرده که منظور او از این مناطق در سوریه، عراق، یا هر دوی این کشورها است.

عراق برای حمله زمینی گسترده «آماده می‌شود»

ژنرال جان آلن، هماهنگ‌کننده ائتلاف به رهبری آمریکا علیه «حکومت اسلامی» که در برگیرنده کشورهای غربی و عربی‌ست، روز ۱۹ بهمن از احتمال آغاز عملیات گسترده زمینی قوای عراقی علیه افراطیون، «در هفته‌های پیش‌رو» خبر داد.

ژنرال آلن به خبرگزاری رسمی اردن گفته است، زمانی‌که قوای عراقی دست به انجام حملات زمینی خود بزنند، ائتلاف با آتش‌باری گسترده به کمک آنها خواهد پرداخت.

در کنار همه اینها گزارش‌ها از بازگشت نیروهای هوایی امارات متحده عربی به عملیات هوایی علیه «حکومت اسلامی» حکایت دارند.

امارات متحده عربی یک اسکادران از جنگنده‌های اف ۱۶ خود را برای شرکت در حملات هوایی علیه شبه‌نظامیان اسلام‌گرا به اردن فرستاده‌اند.

XS
SM
MD
LG