لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۵۰

بحران گرد و غبار در خوزستان؛ وزیر بهداشت به اهواز رفت


با تداوم آلودگی هوا در شهر اهواز و افزایش شمار بیماران تنفسی اورژانسی در این شهر، حسن هاشمی، وزیر بهداشت ایران سه‌شنبه شب، ۲۱ بهمن عازم مرکز استان خوزستان شد.

خبرگزاری مهر اظهارات آقای هاشمی به هنگام بازدید از یکی از بیمارستان‌های اهواز را بازتاب داده است که تاکید می‌کند دولت ایران «مصمم است پدیده مخرب گرد و غبار خوزستان را در سریع‌ترین زمان ممکن شناسایی و نسبت به حل آن اقدام کند».

گرد و غبار در اندیمشک؛ اظهارات یکی از ساکنان این شهر را بشنوید
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:24 0:00
لینک مستقیم

به گفته وزیر بهداشت ایران، قرار است در اولین نشست هیئت دولت، تصمیمات ویژه‌ای برای حل مشکل پدیده گرد و غبار خوزستان اتخاذ شود و او نیز ماموریت دارد «گزارشی دقیق به هیئت دولت ارائه کند تا مبنای تصمیم‌گیری آنها برای حل مشکل گرد و غبار قرار گیرد».

استان خوزستان و شهری مانند اهواز در روزهای اخیر زیر گرد و غبار سنگینی فرو رفته‌اند که تنفس را برای ساکنان آن دشوار ساخته است.

بر اساس آمار ریاست ستاد بحران استان خوزستان، تنها در روز سه‌شنبه ۲۳۰ نفر در این استان به دلیل عوارض ناشی از گرد و غبار در مراکز درمانی و اورژانس بستری شده‌اند که از میان آنها ۶ نفر تحت نظارت ویژه قرار دارند.

تجمع اعتراضی از روز دوشنبه در اهواز شکل گرفته و معترضان شعارهايی از جمله «آب و نفت را برديد، فقط گردو خاک برايمان ماند» و «هوای پاک حق مسلم ماست» سردادند.

بر اساس گزارش سازمان محیط زیست ایران، میزان آلایندگی هوا در برخی نقاط استان خوزستان از ۶۶ برابر حد استاندارد تجاوز کرده است. تصاویری هم که از خوزستان و شهر اهواز منتشر شده است نشان می‌دهد هوا به شدت تیره و تار شده به طوری که مشاهده اجسامی که حتی در فاصله چند متری قرار دارند دشوار است.

در این حال که گمانه‌زنی‌های مختلفی درباره علل این پدیده و راهکارهای ممکن برای غلبه بر آن در رسانه‌ها مطرح می‌شود، استاندار خوزستان گفته است که راهکار مالچ‌پاشی نمی‌تواند فایده‌بخش باشد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، عبدالحسن مقتدایی شامگاه سه‌شنبه در جلسه ستاد بحران استان خوزستان اظهار داشت: «مالچ‌پاشی راهکار حل معضل گرد و غبار در خوزستان نیست، زیرا گرد و غبار در این استان به صورت ماسه‌ای نیست و مالچ‌پاشی نیز تنها مختص اراضی شنی و ماسه‌ای است. البته می‌توان از این روش برای بخش محدودی از استان استفاده کرد.»

به گفته وی، «پدیده گرد و غبار با منشاء داخلی در حد فاصل شهرهای ماهشهر- هندیجان و اهواز رخ می‌دهد و از آنجا که تنها شرکت ملی نفت در این منطقه فعال است، این شرکت موظف است با ایجاد پوشش گیاهی خاص از منطقه محافظت کند».

بر اساس آمار ریاست ستاد بحران استان خوزستان، تنها در روز سه‌شنبه ۲۳۰ نفر در این استان به دلیل عوارض ناشی از گرد و غبار در مراکز درمانی و اورژانس بستری شده‌اند که از میان آنها ۶ نفر تحت نظارت ویژه قرار دارند.

هاشم بالدی، مدیرکل ستاد بحران استان خوزستان گفته است که احتمالا تا پنج‌شنبه این هفته آلودگی هوا در استان خوزستان تدوام داشته باشد و از این رو تمام سازمان‌های ذیربط در حالت آماده‌باش به‌سرمی‌برند.

روز سه‌شنبه مدارس اهواز و ۱۲ شهر دیگر استان خوزستان به خاطر این شرایط تعطیل بود.

XS
SM
MD
LG