لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۰

جان مک‌کین: جمهوری‌خواهان پشت نامه به رهبران ایران ایستاده‌اند


جان مک‌کین
جان مک‌کین

جان مک‌کين، سناتور ارشد جمهوری‌خواه ايالات متحده آمريکا، روز پنج‌شنبه، ۲۱ اسفندماه، تاکيد کرد که جمهوری‌خواهان پشت نامه ۴۷ سناتور به رهبران جمهوری اسلامی ايستاده‌اند.

آقای مک‌کين در مصاحبه‌ای با خبرگزاری رويترز که روز پنج‌شنبه منتشر شد، اذعان کرده است که بهتر بود سناتورهای جمهوری‌خواه زمان بيشتری را به گفت‌وگو درباره نامه به رهبران ايران اختصاص می‌دادند، اما در عین حال تاکيد کرده است که از انتشار اين نامه «هيچ پشيمان» نیست.

جان مک‌کين که رقيب باراک اوباما در انتخابات رياست جمهوری آمريکا در سال ۲۰۰۸ بود، تصريح کرده است: «من قاطعانه فکر می‌کنم که بايد نامه را امضا می‌کردم و فکر می‌کنم اين پيغام بايد فرستاده می‌شد.»

يک هفته قبل، ۴۷ سناتور جمهوری‌خواه در نامه‌ای سرگشاده به رهبران ايران هشدار دادند که هرگونه توافق هسته‌ای با دولت آمريکا، بدون آن که اين توافق به تاييد کنگره آمريکا برسد، پس از رياست جمهوری آقای اوباما، دوام نخواهد يافت.

به گفته اين سناتورها، رئيس جمهور آينده آمريکا «می‌تواند بلافاصله اين توافق اجرايی را باطل کرده و کنگره بعدی نيز می‌تواند مفاد اين توافق‌نامه را در هر زمان تغيير دهد».

اين نامه با انتقاد تند رئيس جمهور آمريکا و معاون اول او، رهبر و وزير امور خارجه جمهوری اسلامی و تعدادی از مقام‌های بين‌المللی طرف گفت‌وگوهای هسته‌ای با ايران مواجه شد.

جز سناتور مک‌کين که رئيس کميته نيروهای مسلح سنا است، سناتور ليندزی گراهام، ديگر سناتور ارشد حزب جمهوری‌خواه نيز از نامه به رهبران ايران دفاع کرده است.

آقای گراهام خطاب به دولت باراک اوباما گفته است: «ما به شما اجازه نمی‌دهيم که به ما بگوييد نمی‌توانيم درباره لغو تحريم‌هايی که خودمان وضع کرده‌ايم، نظری داشته باشيم.»

سناتور مارک کرک، از ديگر رهبران جمهوری‌خواهان در کنگره آمريکا و از معماران اصلی طرح تحريم‌ها عليه ايران، نيز از نامه به رهبران جمهوری اسلامی قاطعانه دفاع کرده است.

XS
SM
MD
LG