لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۸

شورای امنیت کشور طرح حضور زنان «در سالن‌های ورزشی» را تایید کرد


عکس مربوط به بازی دوستانه ایران و سوئد در استکهلم در مارس سال جاری
عکس مربوط به بازی دوستانه ایران و سوئد در استکهلم در مارس سال جاری

معاون وزیر ورزش و جوانان ایران خبر داد که «شورای امنیت کشور» طرح پیشنهادی این وزارتخانه برای حضور زنان در «سالن‌های ورزشی» برای تماشای مسابقات «برخی رشته‌های ورزشی» را تائید کرده و این طرح در سال جاری اجرایی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، عبدالحمید احمدی، معاون وزیر ورزش، روز شنبه، ۱۵ فروردین، در عین حال گفت که حضور زنان در سالن‌های ورزشی وابسته به «تناسب رشته‌ها» است.

وی توضیح داد: «در برخی رشته‌های ورزشی نه خانواده‌ها طالب حضور هستند و نه امکان حضور وجود دارد، زیرا تعدادی از این ورزش‌ها مردانه است.»

معاون وزیر ورزش و جوانان به رشته‌های ورزشی که زنان امکان تماشای مسابقه آنها را نخواهند داشت اشاره نکرد.

وی همچنین تنها از حضور زنان در «سالن‌های ورزشی» سخن گفته و اشاره‌ای به امکان حضور زنان در استادیوم‌های مخصوص مسابقات فوتبال نکرده است.

به گفته آقای احمدی، «آیین‌نامه جامع» وزارت ورزش برای حضور «خانواده‌ها و زنان» در«سالن‌های ورزشی» در اواخر سال ۹۳ به تائید شورای امنیت کشور رسیده است.

وی گفت که این طرح شامل «مجموعه‌ای از ملاحظات فرهنگی، اجتماعی و شرعی است».

پس از دستور محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور پیشین ایران، در سال ۸۵ برایورود زنان به ورزشگاه‌ها تعدادی از روحانیون تندرو تماشای مسابقه‌های ورزشی در استادیوم‌ها را برای زنان ایران از نظر شرعی حرام دانستند.

با این حال تقاضا‌ها برای حضور زنان در ورزشگاه‌ها تا امروز ادامه یافته است.

در همین حال تلاش تعدادی از زنان برای تماشای مسابقات والیبال بین ایران و برزیل و همچنین ایران و ایتالیا در سال گذشته خبرساز شد.

از جمله غنچه قوامی، شهروند ایرانی‌ـ‌بریتانیایی، که روز ۳۰ خرداد ۹۳ به همراه تعدادی دیگر از زنان قصد داشت برای تماشای مسابقات جهانی والیبال به ورزشگاه آزادی برود به ‌خاطر اعتراض به ممانعت از ورود زنان به ورزشگاه بازداشت و چند ساعت بعد آزاد شد.

او چند روز بعد که برای پس گرفتن لوازم شخصی خود اقدام کرد، دوباره بازداشت شد. خانم قوامی دوم آذرماه ۹۳ به قید وثیقه از زندان آزاد شد و پس از آن نیز اعلام شد که وی «عفو» شده است.

به دنبال این ممنوعیت‌ها برای حضور زنان در استادیوم‌ها، در سال گذشته فدراسیون بین‌المللی والیبال میزبانی تعدادی از مسابقات جهانی را از ایران پس گرفت.

سپ بلا‌تر، رئیس فدراسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا)، نیز روز جمعه، ۱۵ اسفند ۹۳، با «غیر قابل تحمل» توصیف کردن ممنوعیت حضور زنان در استادیوم‌های ایران، خواستار پایان این وضعیت شده است.

این اعلام موضع پس از آن بود که بیش از ۲۰۰ فعال سیاسی، اجتماعی و مدنی مشهور ایران از سراسر جهان، در نامه‌ای به آقای بلا‌تر خواستار آن شدند که از اختیارات قانونی خود برای پایان دادن به «تبعیض جنسیتی» در فوتبال ایران استفاده کند.

پیش از آن نیز شهیندخت مولاوردی، معاون امور زنان ریاست جمهوری، در ۲۷ خرداد ۹۳، به اجازه نیافتن زنان برای تماشای مسابقه والیبال اعتراض کرده و گفته بود که حسن روحانی، رئیس جمهور، دستور بررسی این امر را صادر کرده است.

دو روز پیش از این سخنان خانم مولاوردی، کمال‌الدین پیرموذن، نماینده اردبیل در مجلس، در تذکری با استناد به اصل سوم قانون اساسی خواستار آن شده بود که «زنان ایرانی مانند برزیلی‌ها از تماشای بازی والیبال بهره‌مند شوند».

با این حال روز جمعه ۲۳ خرداد ۹۳ با وجود حضور زنان برزیلی در سالن ۱۲ هزار نفری آزادی، از ورود زنان ایرانی به این ورزشگاه برای تماشای جلوگیری شد.

XS
SM
MD
LG