لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۰

ائتلاف به رهبری عربستان حملات هوایی به یمن را از سرگرفت


ائتلاف منطقه‌ای به رهبری عربستان سعودی حملات هوایی خود به شورشیان حوثی در مرکز و جنوب یمن را تنها یک روز پس از اعلام خاتمه آن، بار دیگر از سرگرفت.

خبرگزاری آلمان به نقل از مقامات نظامی یمن گزارش داده که ائتلاف منطقه‌ای روز چهارشنبه، دوم اردیبهشت، مواضع شورشیان در شهر تعز یمن را هدف حملات هوایی خود قرار داده است.

این گزارش می‌گوید که شورشیان حوثی صبح چهارشنبه با استفاده از تانک‌ها و خودروهای زرهی خود یک پایگاه نظامی در شهر تعز را به تصرف خود درآوردند که متعاقب آن نیروهای ائتلاف به مواضع شورشیان یورش بردند.

از سوی دیگر، در جنوب یمن و نزدیکی شهرک الحوطه نیز هواپیماهای نیروهای ائتلاف به سمت یک پایگاه نظامی آتش گشودند که به تصرف شورشیان حوثی در آمده است.

ائتلاف منطقه‌ای به رهبری عربستان سعودی روز سه‌شنبه اعلام کرده بود که یمن اکنون وارد فاز سیاسی شده و از این رو به حملات هوایی پایان داده می‌شود، اما این شرایط کمتر از ۲۴ ساعت دوام داشت، امری که دبیرکل سازمان ملل متحد نسبت به آن ابراز نگرانی کرده است.

بان گی مون اظهار داشت که وقتی گزارش‌ها درباره ازسرگیری جنگ را خوانده، نسبت به آن بسیار نگران شده است.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد که جنگ یمن هر چه زودتر پایان بپذیرد.

در همین حال سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که شمار قربانیان خشونت‌ها در یمن طی یک ماه گذشته از هزار و ۸۰ نفر فراتر رفته است.

گزارش این نهاد بین‌المللی همچنین بیان می‌کند که در میان کشته‌شدگان ۲۸ کودک و ۴۸ زن وجود دارند. در عین حال که شمار مجروحان نیز بیش از چهار هزار نفر عنوان شده است.

پیش از این نیز سازمان ملل متحد آمار قربانیان غیرنظامی جنگ یمن در فاصله روزهای ۶ تا ۲۹ فروردین را ۴۳۶ نفر عنوان کرده بود، امری که باعث شد سازمان صلیب سرخ نسبت به آن هشدار بدهد.

این سازمان در توییتر خود نوشت: «شمار غیرنظامیانی که بر اثر تیراندازی و درگیری‌های خیابانی در عدن کشته می‌شوند، مدام افزایش می‌یابد».

صلیب سرخ همچنین نسبت به دستگیری‌های بی‌حساب و گسترده در شهرهای اصلی یمن ابراز نگرانی کرد.

فعالان اپوزیسیون و حزب اسلام‌گرای اصلاح، شورشیان حوثی را به دستگیری مخالفان تصرف صنعا و تعز متهم کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG