لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۰

ناوگان آمریکا چهار کشتی را هنگام عبور از تنگه هرمز همراهی کرد


به دنبال اقدام ایران در توقیف یک کشتی با پرچم جزایر مارشال در تنگه هرمز، ناوگان دریایی ایالات متحده روز پنج‌شنبه، ۱۰ اردیبهشت، چهار کشتی با پرچم آمریکا که قصد گذر از این تنگه را داشتند، همراهی کرده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، سرهنگ استیو وارن، سخنگوی پنتاگون اظهار داشت که این کشتی‌ها متعلق به فرماندهی نیروی دریایی آمریکا و یا کشتی‌های قراردادی هستند.

به گفته وی، این چهار کشتی خدمه غیرنظامی دارند و ماموریت آنها نیز تامین نیازهای ناوگان دریایی ایالات متحده است.

سرهنگ پاتریک رایدر، عضو ارشد نیروی هوایی آمریکا، نیز اعلام کرد، هر کشتی که پرچم آمریکا را دارد می‌تواند درخواست کند که کشتی‌های جنگی آمریکایی برای گذر از تنگه هرمز آنها را همراهی کنند.

نیروی دریایی ایران روز سه‌شنبه یک کشتی باری با پرچم جزایر مارشال را در خلیج فارس توقیف کرد که دلیل آن مسائل تجاری عنوان شد.

با این حال مقامات ایالات متحده عنوان کرده‌اند که نیروی دریایی ایران هفته گذشته به یک کشتی تجاری با پرچم آمریکا در خلیج فارس نزدیک شده و برای آن «مزاحمت» ایجاد کرده است.

خبرگزاری فرانسه از قول سرهنگ پاتریک رایدر نوشته که اگرچه برنامه کنونی ایالات متحده همراهی با کشتی‌های دارای پرچم آمریکاست، اما گفت‌وگوهایی با بقیه کشورها هم شده که ناوگان ایالات متحده کشتی‌های آنها را نیز همراهی کند.

از تنگه هرمز اغلب به عنوان مهم‌ترین مسیر صادرات نفت یاد می‌شود چرا که حدود ۳۰ درصد نفتی که در جهان از طریق دریا صادر می‌شود از این تنگه می‌گذرد. این میزان برابر با ۱۷میلیون بشکه نفت در روز است.

نيروی دريايی ايالات متحده آمريکا روز پنجشنبه گفته بود که با هدف مقابله با تجاوزات احتمالی سپاه پاسداران تمام کشتی‌های تجاری که با پرچم اين کشور قصد عبور از خليج فارس و تنگه هرمز را دارند همراهی می‌کند.

XS
SM
MD
LG