لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۱

دخالت «افراد خودسر منتسب به نهاد خاص» در حمله به مطهری


وکیل علی مطهری، نماینده تهران در مجلس، خبر داد که پس از «پیدا شدن دلایلی» مبنی بر دخالت «افراد خودسرِ منتسب به یک نهاد خاص» در حمله به موکلش در شیراز، «فرماندهی سپاه شکایت خود را در خصوص برخی خودسرها» اعلام کرده است.

او به نام این نهاد خاص اشاره‌ای نکرد.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، مصطفی ترک همدانی، وکیل علی مطهری، روز چهارشنبه، ۱۶ اردیبهشت، به نقل از بازپرس این پرونده اعلام کرد که «تحقیقات مقدماتی» پرونده «رو به پایان است» و «به‌زودی» برای متهمان قرار مجرمیتصادر می‌شود.

آقای ترک همدانی گفت: «بعد از شکایت ما دلایلی مبنی بر این پیدا شده که افرادی خودسر منتسب به یک نهاد خاص در این ماجرا دخالت داشته‌اند.»

وی اضافه کرد: «از این رو فرماندهی سپاه با اعزام نماینده شکایت خود را در خصوص برخی خودسرها اعلام کرده و پرونده را دنبال می‌کند.»

آقای ترک همدانی پیش از این نیز بدون اشاره به هویت حمله‌کنندگان به آقای مطهری گفته بود که سپاه استان فارس از آنان«شاکی است» و «در این پرونده مأموری برای پیگیری این ماجرا تعیین کرده است».

علی مطهری روز ۱۸ اسفند ۹۳ برای سخنرانی در دانشگاه شیراز به این شهر سفر کرد، اما پیش از رسیدن به دانشگاه شیراز در فرودگاه این شهر مورد «هجوم نیروهای لباس‌شخصی» و ضرب‌ و شتم قرار گرفت و در ‌‌‌‌نهایت مجبور به بازگشت به تهران شد.

آقای مطهری پیش از این نیز تلویحا برخی از حمله‌کنندگان به خود را وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی معرفی کرده بود.

این نماینده مجلس روز پنج‌شنبه، ۲۰ فروردین، «برخی از اعضای شورای تامین استان» فارس و «افراد زیرمجموعه» آنها را متهم کرد که «ایجادکننده ناامنی» در شهر شیراز هستند و امنیت این شهر را «مخدوش می‌کنند».

وی پیش از آن نیز درباره عاملان حمله به خود گفته بود: «ظاهراً یک اصلِ پذیرفته شده بود؛ این افراد که از تجهیزات‌شان مانند موتورهای سنگین و گاز فلفل معلوم بود از کجا دستور گرفته‌اند.»

«موتورهای سنگین» معمولاً توسط نهادهای نظامی و نیروهای بسیج در ایران استفاده می‌شود.

از سوی دیگر وب‌سایت کلمه، نزدیک به میرحسین موسوی، روز سه‌شنبه، ۱۸ فروردین، نوشته بود که «چهره‌های شناخته ‌شده‌ای» از سپاه و بسیج شیراز «در میان حمله‌‌کنندگان» به خودروی حامل علی مطهری در فرودگاه شیراز بوده‌اند.

آقای ترک همدانی در سخنان روز چهارشنبه خود همچنین گفت: «بازپرس پرونده از رو به پایان بودن تحقیقات مقدماتی خبر داد و گفت که به‌زودی قرار مجرمیت برای افرادی که مجرم شناخته شده‌اند صادر می‌شود.»

وی اضافه کرد: «این پرونده بعد از صدور قرار مجرمیت و صدور کیفرخواست از طرف دادسرا به دادگاه می‌رود.»

علی مطهری روز دوشنبه، هفتم اردیبهشت، «بازجویی ۱۲ نفر» و «بازداشت سه نفر» از عاملان حمله به خود در شهر شیراز را «معجزه» خوانده و گفته بود که «در موارد قبلی این اتفاق نیفتاده بود».

وعده صدور قرار مجرمیت برای عاملان حمله به آقای مطهری در شهر شیراز در حالی است که شورای «تبیین مواضع بسیج دانشجویی» دانشگاه‌های مشهد روز یک‌شنبه، ۱۳ اردیبهشت، ضمن تهدید آقای مطهری از او خواست که سفر خود به مشهد را لغو کند.

در بیانیه این گروه وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تاکید شده بود: «اگر قرار است یک بار دیگر در مقام وکیل مدافع فتنه‌گران جسارت کرده و عدالت رهبری را زیر سوال ببرید؛ ما دانشجویان انقلابی ساکت نخواهیم نشست.»

بر اساس گزارش‌ها، با وجود این تهدید، آقای مطهری روز دوشنبه، ۱۴ اردیبهشت، در دانشگاه آزاد مشهد سخنرانی کرد.

XS
SM
MD
LG