لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۸

گروه خلافت اسلامی «نیمی از خاک سوریه» را تصرف کرده است


گزارش‌ها حاکی است گروه «خلافت اسلامی» یا داعش با تسلط بر شهر پالمیرا، در حال حاضر حدود نیمی از خاک سوریه را در اختیار خود گرفته است.

به گزارش ۳۱ اردیبهشت خبرگزاری رویترز، گروه داعش که تا پیش از این بخش‌هایی از شرق و شمال سوریه را در اختیار گرفته بودند، حالا با در اختیار گرفتن پالمیرا، یکی از بزرگترین شهر‌های سوریه را از دست حکومت مرکزی خارج کرده است.

این گزارش حاکی است اراضی و نواحی که «خلافت اسلامی» در اختیار گرفته، بیشتر مناطقی است که خالی از سکنه هستند. بیشتر شهرهای پرجمیعت سوریه مانند دمشق در غرب این کشور و در نزدیکی مرز لبنان است.

نیروهای نظامی دولت سوریه اولویت خود را بر حفظ شهرهای پرجمیعت در غرب کشور قرار داده است.

خبرگزاری آلمان هم در گزارشی نوشته که با تسخیر شهر پالمیرا از سوی داعش، نیمی از خاک سوریه به دست این گروه افتاده است.

شبه‌نظامیان «خلافت اسلامی» سابقه تخریب بناهای تاریخی و موزه‌ها را دارند ولی هنوز گزارشی در دست نیست که نشان دهد شروع به تخریب پالمیرا کرده باشند.

پالمیرا از سوی یونسکو به عنوان یکی از بناهای میراث جهانی ثبت شده است.

گروه ناظران حقوق بشر سوریه هم اعلام کرده داعش «نیمی از خاک سوریه را در اختیار گرفته و ۱۴ استان را از دست دولت مرکزی سوریه خارج کرده است».

این گزارش حاکی است که نیروهای خلافت اسلامی از درگیری چهارساله و جنگ داخلی در سوریه استفاده کرده و نیروهای خسته دولت سوریه را در پالمیرا عقب نشاندند.

فعالان حقوق بشر سوریه می‌گویند که اوضاع در پالمیرا نامناسب است. چهار روز است که شهر برق ندارد و داروهای مورد نیاز به بیمارستان‌ها نمی‌رسد.

همچنین گفته شده است بیش از ۱۰۰ هزار پناهجو که پیش از این برای فرار از داعش به پالمیرا پناه برده بودند، بار دیگر آواره شده‌اند.

این دومین پیروزی بزرگ گروه «خلافت اسلامی» ظرف یک هفته گذشته است. این گروه شهر رمادی در عراق را هم چند روز پیش به تصرف کامل خود در آورد.

XS
SM
MD
LG