لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۸

سفیر سعودی تهدید کرد: در صورت عدم توافق اتمی، تمام گزینه‌ها روی میز است


محمد بن نواف بن عبدالعزیز آل سعود، سفیر سعودی در پایتخت بریتانیا
محمد بن نواف بن عبدالعزیز آل سعود، سفیر سعودی در پایتخت بریتانیا

سفیر عربستان سعودی در لندن در مصاحبه‌ای که روز دوشنبه منتشر شد ضمن هشدار به جمهوری اسلامی مبنی بر این که برای عربستان «تمام گزینه‌ها روی میز است» شرایطی را برای توافق اتمی احتمالی بین ایران و گروه ۵+۱ مطرح کرد.

شاهزاده محمد بن نواف بن عبدالعزیز آل سعود، سفیر سعودی در پایتخت بریتانیا، در مصاحبه اختصاصی خود با روزنامه بریتانیایی تلگراف ضمن اعلام حمایت از هر گونه راه حل دیپلماتیک برای مسئله اتمی ایران شرط گذاشت که توافق اتمی با تهران باید «دقیق و صریح و بی‌چون و چرا» باشد.

در این مصاحبه که روز دوشنبه، ۱۸ خردادماه، منتشر شد آمده است: «ما تلاش‌های رئیس جمهور آمریکا در این زمینه را تحسین می‌کنیم، به شرط آن که توافق احتمالی دقیق و صریح باشد و توافقی نباشد که به ایران جواز ادامه سیاست‌ بی‌ثبات‌سازی در منطقه را می‌دهد.»

به گزارش روزنامه تلگراف، سفیر سعودی در ادامه تهدید کرده است که در صورتی که چنین توافقی به دست نیاید، آن گاه برای عربستان سعودی «تمام گزینه‌ها روی میز است».

معنای این تهدید، آن طور که در گزارش تلگراف آمده است،‌ این است که اگر تلاش‌ها و گفت‌وگوهای دیپلماتیک برای متوقف ساختن فعالیت‌های اتمی مشکوک ایران به جایی نرسد، آن گاه عربستان سعودی نیز آماده است که خود نیز «به دنبال تسلیحات اتمی برود».

از نظر این مقام عالی‌رتبه در حکومت سعودی، هر گونه توافق اتمی احتمالی با ایران باید شامل این «تضمین» باشد که تهران «هرگز به دنبال این نوع سلاح [اتمی] نخواهد رفت».

بر اساس گزارش روزنامه تلگراف به نقل از «سازمان‌های اطلاعاتی غربی»، عربستان تا حدود ۶۰ درصد از هزینه برنامه اتمی پاکستان را تقبل کرده تا در مقابل بتواند در هر زمان که لازم دانست از پاکستان کلاهک اتمی تحویل بگیرد.

در چند ماه گذشته و به‌ویژه پس از تصرف صنعا،‌ پایتخت یمن،‌ به دست اقلیت شیعه‌مذهب حوثی روابط ایران و عربستان دچار تنش شده و با ادامه دخالت نظامی سعودی‌ها در یمن روزبه‌روز دامنه این تنش نیز گسترش یافته است.

ریاض تهران را متهم می‌کند که با حمایت نظامی و تسلیحاتی از حوثی‌های شیعه در امور کشوری دخالت کرده است که با آن حتی مرز مشترک نیز ندارد.

عربستان سعودی نزدیک به ۸۰۰ کیلومتر مرز مشترک با یمن دارد و در هفته‌های گذشته ناآرامی و نبرد از یمن به داخل خاک عربستان نیز سرریز کرده است.

در مقابل جمهوری اسلامی عربستان سعودی را متهم می‌کند که در پی «به حاشیه راندن» ایران در منطقه است، اتهامی که سفیر عربستان در لندن تلویحا رد کرده و گفته است که این کشور اصلا جاه‌طلبی سلطه در منطقه را ندارد.

تهدید جمهوری اسلامی از زبان سفیر سعودی در لندن در زمانی بیان شده است که کمتر از سه هفته به پایان مهلت برای رسیدن به توافق اتمی میان ایران و گروه ۵+۱ متشکل از پنج عضو دائم شورای امنیت به علاوه آلمان مانده است.

دیپلمات‌های شش قدرت جهانی تا پایان ماه جاری میلادی فرصت دارند که ایران را وادار کنند از بخش‌هایی کلیدی از برنامه غنی‌سازی اورانیوم خود بگذرد و در مقابل توقف تحریم‌هایی را جایزه بگیرد که ضرباتی میلیارد دلاری بر پیکر اقتصاد ایران وارد کرده است.

به گفته سفیر عربستان در لندن،‌ برنامه اتمی ایران برای کل منطقه خاورمیانه «تهدیدی مستقیم» است و می‌تواند «از انگیزه‌های اصلی برای گسترش تسلیحات اتمی در خاورمیانه و در اسرائیل باشد».

سوء‌ظن و بدگمانی سعودی‌ها نسبت به جمهوری اسلامی تا آنجا بالا گرفته که ریاض در این زمینه به اسرائیل نزدیک شده است.

XS
SM
MD
LG