لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۴

دفتر احمدی‌نژاد: مسوولیت سلامت حمید بقایی با قوه قضاییه است


محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری سابق ایران با حمایت از معاون سابق خود، حمید بقایی، که اکنون در بازداشت به‌ سر می‌برد، وی را فردی «پاک و پاک‌دست» خواند و تاکید کرد که مسئولیت سلامت آقای بقایی با قوه قضاییه است.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های ایرنا و ایسنا، دفتر محمود احمدی‌نژاد روز چهارشنبه ۲۰ خرداد درباره بازداشت حمید بقایی بیانیه ای صادر کرده و گفته است: «رییس جمهوری دوره‌های نهم و دهم... به طور قاطع از پاکی، پاک‌دستی و حقانیت آقای بقایی تا آخر دفاع خواهد کرد».

این بیانیه خطاب به مردم ایران نوشته شده و حمید بقایی را «فردی مؤمن، انقلابی و کاملاً پاک‌دست» معرفی می‌کند که به گفته دفتر محمود احمدی‌نژاد، در این روزها هدف «انواع اتهامات کذب و ناجوانمردانه» قرار گرفته است.

خبر بازداشت حمید بقایی، رییس پیشین سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایران و معاون اجرایی محمود احمدی‌نژاد در دولت دهم، روز دوشنبه اعلام شد، اما سخنگوی قوه قضاییه اتهامات او را ناگفته گذاشت.

سخنگوی دولت حسن روحانی هم که روز سه‌شنبه به ماجرای بازداشت آقای بقایی پرداخت، اعلام اتهامات وی را وظیفه قوه قضاییه دانست، ولی با این حال عنوان کرد که دولت کنونی اسناد تخلفات حمید بقایی و دیگر اعضای دولت سابق را به مراجع قانونی تحویل داده است.

در این میان محمود احمدی‌نژاد به طور کلی اعلام خبر بازداشت آقای بقایی را مغایر ضوابط حقوقی می‌داند.

در بیانیه دفتر احمدی‌نژاد آمده است: «بر خلاف فتوای صریح رهبر [جمهوری اسلامی] و مقررات حاکم، یک مقام مسئول در مصاحبه‌ای مطبوعاتی از فردی دستگیر شده، نام می‌برد و علاوه بر آن، از بیان اتهام وی اجتناب می‌کند و فرصت‌طلبان با استفاده از شرایط، انواع اتهامات کذب و ناجوانمردانه را نثار کسی می‌کنند که در حبس است و امکان پاسخگویی و دفاع از خود را ندارد، در حالی که... در فرایند اطلاع‌رسانی باید عکس آن عمل شود».

این بیانیه سپس عنوان می‌کند که «مسئولیت حفظ سلامت آقای بقایی... برعهده مسئولان ذیربط است» و بر آنهاست که فرصتی برای استفاده حمید بقایی از تمام حقوق قانونی و شهروندی خود فراهم آورند.

پیش از این با روی کار آمدن دولت حسن روحانی گزارش‌هایی درباره حمید بقایی در مقام معاون اجرایی رییس جمهوری سابق منتشر شده بود که او را متهم به فساد مالی می‌سازد، از جمله گزارشی که رییس دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد ایران در خرداد پارسال منتشر کرد.

این گزارش آقای بقایی را متهم می‌کند که «سه ساختمان دولتی را به نرخ بسیار نازل به موسسه تحت نظارت خود اجاره داده است».

حمید بقایی پس از محمدرضا رحیمی دومین معاون محمود احمدی‌نژاد است که در ماه‌های اخیر بازداشت می‌شود. آقای رحیمی نیز به اتهام فساد مالی به پنج سال حبس محکوم شده است.

XS
SM
MD
LG