لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۵

دیپلمات‌ها: اختلافات اصلی میان ایران و قدرت‌های جهانی باقی مانده است


خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از دیپلمات‌های مطلع از مذاکرات هسته‌ای نوشت که اختلافات ایران و قدرت‌های جهانی به‌رغم آن که تنها دو هفته به مهلت تعیین شده برای توافق جامع اتمی مانده است، پابرجاست و طرفین هنوز بر سر تمام مسائل اصلی اختلاف دارند.

گزارش این خبرگزاری روز چهارشنبه ۲۷ خرداد منتشر شده است و اظهارات «دو دیپلمات نزدیک به مذاکرات هسته‌ای» را بدون اشاره به نام آنها بازتاب داده است که پیش‌بینی می‌کنند، این مذاکرات در مهلت مقرر به پایان نخواهد رسید و از این رو بار دیگر تمدید می‌شود.

دور جدید مذاکرات ایران و گروه ۱+۵، متشکل از ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان از روز چهارشنبه در شهر وین و در سطح معاونان وزیران خارجه شش قدرت جهانی و معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا آغاز شده است که قرار است پنج روز به طول بینجامد.

آسوشیتدپرس اما می‌نویسد آن‌چه مذاکره‌کنندگان را نگران می‌سازد عدم پیشرفت در تمام مسائل مورد اختلاف است، به طوری که سرگئی ریابکوف، مسوول هیات مذاکره‌کنندگان روسی نیز روز جمعه گفت: «سرعت پیشرفت... هرچه می‌گذرد کمتر می‌شود».

پیش از این علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، تاکید کرده بود که او مخالف بازدید بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از مراکز نظامی ایران است در حالی که آژانس و همین‌طور دولت فرانسه خاطرنشان ساخته‌اند که بازدید از مراکز نظامی ایران باید بخشی از توافق هسته‌ای احتمالی باشد.

در این میان هیات‌های مذاکره‌کننده ایران و گروه ۱+۵ کار نگارش پیش‌نویس توافق جامع اتمی را آغاز کرده‌اند، اما آسوشیتدپرس به نقل از منابع خبری خود می‌نویسد که این پیش‌نویس مملو از پرانتزها و فضاهای خالی‌ست که اختلافات میان طرفین را بازتاب می‌دهد.

به نوشته این خبرگزاری، مسائل مورد اختلاف میان طرفین حدود ۱۰ مورد است که برای دستیابی به هر توافقی باید حل و فصل شود.

یک روز قبل از دور جدید مذاکرات هسته‌ای، عباس عراقچی، مذاکره‌کننده ارشد ایران با اذعان به موارد اختلاف گفته بود که «احتمالاً تعدادی از اختلافات که مقداری کلیدی و اساسی‌تر است برای روزهای آخر می‌ماند تا وزرا ملحق شوند و در سطح آنان تصمیم‌گیری شود».

به گفته او، یکی از مهم‌ترین مسائل مورد اختلاف «همزمانی» رفع تحریم‌ها و اقدامات ایران است.

مقامات ایران تاکید کرده‌اند که از روز اجرای توافق هسته‌ای باید تحریم‌ها علیه تهران لغو شود. ایالات متحده اما با این مسئله مخالفت کرده است.

ایران و گروه ۱+۵ تاریخ ۱۰ تیر ماه را به عنوان مهلت دستیابی به توافق جامع اتمی تعیین کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG