لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۸

انتقاد شدیداللحن آمریکا از وضعیت حقوق بشر در ایران


ایالات متحده روز پنج‌شنبه، چهارم تیرماه، در گزارش سالانه خود از وضعیت حقوق بشر در جهان بیش از همه به کشورهایی چون ایران و کوبا و میانمار تاخت. در این گزارش بزرگ‌ترین مشکلات حقوق بشری ایران محدودیت شدید برای آزادی بیان و مذاهب و مطبوعات برشمرده شده است.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، که در جلسه‌ای رسما این گزارش را منتشر کرد از رهبران کشورهای مورد انتقاد در این گزارش خواست که آن را بادقت مطالعه کرده و ببینند که جهانیان چگونه به کشورشان نگاه می‌کنند.

در گزارش سالانه آمریکا از وضعیت حقوق بشر در جهان از جمهوری اسلامی به دلیل دارا بودن مقام دوم از نظر تعداد اعدام در جهان و همچنین دادگاه‌هایی شدیدا انتقاد شده است که که در آنها قانون اساسی کشور نقض می‌شود.

گزارش سالانه آمریکا از وضعیت حقوق بشر در جهان
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:32 0:00

در این گزارش، مهم‌ترین مشکل حقوق بشری ایران محدودیت شدید برای آزادی بیان و عقیده، محدودیت آزادی مذاهب و آزادی مطبوعات برشمرده شده و به بازداشت‌ها و شکنجه‌های غیرقانونی اشاره شده است.

تازه‌ترین گزارش سالانه آمریکا از وضعیت حقوق بشر که حاوی انتقادهایی شدیداللحن از جمهوری اسلامی است در حالی منتشر می‌شود که مذاکره‌کنندگان ایرانی و آمریکایی در گوشه‌ای دیگر از جهان بر سر یک میز می‌نشینند و تلاش می‌کنند در مورد موضوع فعالیت‌های اتمی ایران به توافقی جامع برسند.

همین قاعده در این گزارش درباره کوبا نیز صدق می‌کند. دولت باراک اوباما به‌ویژه در ماه‌های اخیر برای برقراری روابطی گرم با هاوانا تلاش کرده، اما در عین حال در گزارش خود حکومت برادران کاسترو را به باد انتقاد گرفته است.

در این گزارش آمده است که دولت کوبا هم‌چنان از صدور گذرنامه برای برخی از چهره‌های اپوزیسیون کشور ممانعت کرده یا آنها را پس از بازگشت از سفری خارجی مورد آزار و اذیت قرار می‌دهد.

در گزارش سالانه حقوق بشری آمریکا همچنین به محدودیت شدید دسترسی به اینترنت و انحصار رسانه‌ها در دست حکومت اشاره شده و از آن انتقاد شده است.

در این گزارش همچنین به کشورهایی چون روسیه و چین و میانمار نیز اشاره شده و از جمله حکومت ولادیمیر پوتین بر روسیه «خودکامه» توصیف شده است.

با این حال جان کری، وزیر خارجه آمریکا،‌ در نشست مطبوعاتی خود در این باره اشاره کرد که آمریکا «فروتنانه» مشکلات خود در حوزه حقوق بشر را می‌پذیرد و بر آن نیست که خود از هر اتهامی در این بخش مبراست.

آقای کری از جمله به ناآرامی‌های سال گذشته در ایالات مختلف آمریکا در پی قتل چند سیاه‌پوست به دست پلیس و مشکلات نژادی در این کشور اشاره کرد.

آمریکا در گزارش سالانه خود همچنین از فساد گسترده در چین و ونزوئلا و نیجریه انتقاد کرده است.

XS
SM
MD
LG